Main Article Content

Yovany Posada https://orcid.org/0000-0002-8918-9959
Carolina Salazar Echavarría https://orcid.org/0000-0002-6651-4579
Zoila Liliana Giraldo Martínez https://orcid.org/0000-0001-7923-0471

Abstract

Objective: To understand the lived experiences related to cognition and learning environments for individuals with Autism Spectrum Disorder (ASD) from a social perspective. Methodology: Interpretive paradigm with a phenomenological approach. Data collection was carried out through semi-structured interviews and field journals. Participants: Three teachers, three experts, two mothers, and one person diagnosed with ASD. Results: The experiences revolve around difficulties in communication, social interaction, language, behavior patterns, interests, and conduct, among others. Conclusions: Across different domains and roles, emphasis is placed on adaptations concerning sensory processing (SP) or sensory integration (SI) through collaborative efforts involving professionals and families. Finally, the importance of implementing various strategies that support the development of social and communication skills, to improve the educational experiences of this population, is interpreted.

How to Cite

Posada, Y., Salazar Echavarría, C., & Giraldo Martínez, Z. L. (2025). Cognition and Learning Environments for Individuals with Autism Spectrum Disorder. : A Social Perspective. ÁNFORA, 32(58), 71–99. https://doi.org/10.30854/anf.v32.n58.2025.1108

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

cognition, educational needs, learning, educational environment

References
Aguilera, S. y Orellana, C. (2017). Trastornos del lenguaje. Pediatría integral, XXI(1), 15-22. https://www.pediatriaintegral.es/publicacion-2017-01/trastornos-del-lenguaje-2017/

Alba, C. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: un modelo teórico-práctico para una educación inclusiva de calidad. Participación educativa, 6(9), 55-66. https://produccioncientifica.ucm.es/documentos/5f1f66682999520a85273d47

Allen, R., Hill, E., & Heaton, P. (2009). The Subjective Experience of Music in Autism Spectrum Disorder. Annals of the New York Academy of Sciences,11(69), 326-331. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04772.x

Asociación Americana de Psiquiatría (American Psychiatric Association). (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5. (Burg Translations). American Psychiatric Publishing. https://www.eafit.edu.co/ninos/reddelaspreguntas/Documents/dsm-v-guia-consulta-manual-iagnosticoestadistico-
trastornos-mentales.pdf

Ayres, J. (2005). Sensory Integration and Child Understanding Hidden Sensory Challenges. Western Psychological Services.

Benítez, N. y Belda, M. (2022). El trastorno del espectro autista y los sistemas aumentativos y alternativos de comunicación. EA, Escuela Abierta, 25, 15-27. https://doi.org/10.29257/EA25.2022.02

Blanco, M., Sánchez, P. y Zubillaga, A. (2016). El modelo del Diseño Universal para el Aprendizaje: Principios, pautas y propuestas para la práctica. En Alba, C. (Coord.), Diseño universal para el aprendizaje: educación para todos y
prácticas de enseñanza inclusivas, (pp. 25-58). Morata.

Bled, C., Guillon, Q., Soulières, I. & Bouvet, L. (2021). Thinking in Pictures in Everyday Life Situations Among Autistic Adults. PLoS ONE, 16(7), 1-14. https://hal.science/hal-03327355/

Buemo, B., Alli, Felipe, Iracet, J., Ribas, L., Pereira, R., Saling, C., Nascimento, F. y Pereira, C. (2019). Autismo no Contexto Escolar: A Importância da Inserção Social. Research, Society and Development, 8(3), 1-13. https://doi.org/10.33448/rsd-v8i3.822

Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. (2ªed). Mc Graw Hill Interamericana.

Coy, L. y Martín, E. (2017). Habilidades sociales y comunicativas a través del arte en jóvenes con trastorno del espectro autista (TEA). Estudios Pedagógicos, 43(2), 47-64. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173553865003.pdf

Creswell, J. (2007). Qualitative Inquiry and Research Designs: Choosing Harmony Among Five Traditions. 2nd ed. SAGE Publications.

Fernández, P. y Onandia, I. (2022). Perfil cognitivo del trastorno del espectro autista en población infantojuvenil: una revisión sistemática. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 9(3), 36-49. https://www.revistapcna.com/sites/default/files/2236_1_0_0.pdf

Fonseca, R., Moreno, N., Crissien, E. y Blumtritt, C. (2020). Perfil sensorial en niños con trastorno del espectro autista. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 105-111. https://doi.org/10.5281/zenodo.4068178

Frith, U. (2008). Autism. A Very Short Introduction. Oxford University Press.

Gambra, L., Crespo, N. y Magallón, S. (2017). Uso pragmático del lenguaje y la función cognitiva de coherencia central. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (9), 10-12. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.2194

González A. y Ruiz, D. (2021). Hipersensibilidad sensorial en el entorno escolar. La experiencia escolar de Isabel y Emmit. Revista de Educación Inclusiva, 14(2), 121-136. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/714/647#

González, Y., Rivera, L. y Domínguez, M. (2016). Autismo y evaluación. Ra Ximhai, 12(6), 525-533. https://www.redalyc.org/pdf/461/46148194033.pdf

Gordillo, F., Mestas, L., Pérez, M. y Arana, J. (2019). El cerebro social en el autismo. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 22(3), 2671-2688. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/70935

Grandin, T. (2006). Pensar con imágenes. Mi vida con el autismo. Alba Editorial.

Grandin, T. & Panek, R. (2013). The Autistic Brain Thinking Across the Spectrum. Houghton Mifflin Harcourt.

Grosso, M. (2021). El autismo en los manuales diagnósticos internacionales: cambios y consecuencias en las últimas ediciones. Revista Española de Discapacidad, 9(1), 273-283. https://doi.org/10.5569/2340-5104.09.01.15

Güçlü. B., Tanidir, C, Mukaddes, N., Ünal, F. (2007). Tactile Sensitivity of Normal and Autistic Children, Somatosensory & Motor Research, 24(1-2), 21-33. https://doi.org/10.1080/08990220601179418

Hahn, N., Snedeker, J., & Rabagliati, H. (2015). Rapid Linguistic Ambiguity Resolution in Young Children with Autism Spectrum Disorder: Eye Tracking Evidence for the Limits of Weak Central Coherence. Autism Research, 8(6), 717-726. https://doi.org/10.1002/aur.1487

Hume, K. (2018). Structured Teaching Strategies for Students on the Aut i sm Spectrum. Reading rockets. https://www.readingrockets.org/topics/autism-spectrum-disorder/articles/structured-teaching-strategies-students-autism-spectrumHume, K. (2020). Structured Teaching Strategies: A Series Article 1: Physical Structure
in the School Setting. Indiana Resource Center for Autism. https://www.iidc.indiana.edu/doc/resources/structured-teaching-strategies-physicalstructure.pdf

Husserl, E. (1982). La idea de la fenomenología. Cinco Lecciones. Fondo de Cultura Económica.

Husserl, E. (1992). Invitación a la fenomenología. Paidós.

Kilroy, E., Aziz, L. & Cermak, S. (2019). Ayres Theories of Autism and Sensory Integration Revisited: What Contemporary Neuroscience Has to Say. Brain Sciences, 9(3) 1-20. https://doi.org/10.3390/brainsci9030068

López, C., Larrea, M., Breilh, J. y Tillería, Y. (2020). La determinación social del autismo en población infantil ecuatoriana. Revista Ciencias de la Salud, 18, 4-30. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.8993
Marzo, M. y Belda, M. (2021). Trastornos del lenguaje en alumnado conTEA. International Journal of New Education, (7), 58-74. https://doi.org/10.24310/IJNE4.1.2021.12016

Mayes, S., Breaux, R., Calhoun, S., & Frye, S. (2019). High Prevalence of Dysgraphia in Elementary Through High School Students with ADHD and Autism. Journal of Attention Disorders, 23(8), 787-796. https://doi.org/10.1177/1087054717720721

Mendoza, E. y Garzón, M. (2012). ¿Puede el CCC-2 diferenciar perfiles pragmáticos? Revista Chilena de Fonoaudiología, 11, 37-55. https://doi.org/10.5354/rcdf.v11i0.24515https://revfono.uchile.cl/index.php/RCDF/article/view/24515

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2018). Clasificación Internacional de Enfermedades. https://icd.who.int/es

Parra, K. (2017). Aplicación del método fenomenológico para comprender las reacciones emocionales de las familias con personas que presentan necesidades educativas especiales. Revista de Investigación, 41(91), 99-123. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376156277007

Pérez, P. y Martínez, L. (2014). Perfiles cognitivos en el Trastorno Autista de Alto Funcionamiento y el Síndrome de Asperger. CES Psicología, 7(1), 141-155. https://revistas.ces.edu.co/index.php/psicologia/article/view/2693

Posar, A., y Visconti, P. (2018). Alteraciones sensoriales en niños con trastorno del espectro autista. Jornal de Pediatría, 94(4), 342-350. https://doi.org/10.1016/j.jpedp.2017.11.009

Puente, P. (2022). Diseño universal para el aprendizaje aplicado a personas con trastorno del espectro autista (TEA) Síndrome de asperger. En Cobos, D., Jaén, A., López, E., Padilla, M. y Molina, L. (Coords.). Educación y Sociedad:
Pensamiento e innovación para la transformación social (pp. 2753- 2762). Dykinson. https://riubu.ubu.es/handle/10259/7645

Quintin, E., Poissant, H., Fombonne, E. y Levitin, D. (2013). Procesamiento de la estructura musical por adolescentes de alto funcionamiento con trastornos del espectro autista. Neuropsicología infantil, 19(3), 250-275. https://doi.org/10.1080/09297049.2011.653540

Restrepo, E. (2018). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión editores.

Rodríguez, D. (2017). Diseño de un estudio fenomenológico sobre las intervenciones de terapia ocupacional con niños con trastorno del espectro del autismo en Galicia [tesis de grado]. Universidad de Coruña, España. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/19208

Restrepo D. (2021). Autismo: una mirada en el horizonte de la diversidad [tesis de doctorado]. Universidad de Manizales, Colombia. https://ridum.umanizales.edu.co/bitstream/handle/20.500.12746/6387/Restrepo%20_C_Doris%20_D.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruíz, K., Sánchez, S. y Villa, F. (2022). Experiencia universitaria de estudiantes neurodiversos en la Pontificia Universidad Javeriana [tesis de grado]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/63502

Sabariego, M., Massot, I. y Dorio, I. (2009). Métodos de investigación cualitativa. En Bisquerra, R. (Coord.), Metodología de la Investigación Educativa, (2ªed,pp. 293-328). La Muralla.

Sánchez, J. (2016). Diseño del currículum desde el enfoque del Diseño Universal para el Aprendizaje. En Alba, C. (Coord.). Diseño Universal para el Aprendizaje: Educación para todos y prácticas de Enseñanza Inclusivas (pp. 59-88). Morata.

Salazar, C. (2022). Cuatro miradas a la educación de las personas con trastorno del espectro autista: Significados y experiencias de los actores sociales [tesis de maestría]. Universidad de Caldas, Manizales, Colombia. https://repositorio.ucaldas.edu.co/handle/ucaldas/18047

Schneider, J. (2018). Estilos de aprendizaje y autismo. Revista Boletín Redipe, 6(11), 57-64. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/400

Seijas, R. (2015). Atención, memoria y funciones ejecutivas en los trastornos del espectro autista: ¿cuánto hemos avanzado desde Leo Kanner? Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 35(127), 573-586. https://dx.doi.org/10.4321/S0211-57352015000300009

Sharma, U., & Rangarajan, R. (2019). Teaching Students with Autism Spectrum Disorders in South Asia: A Scoping Study and Recommendations for Future. International Journal of Developmental Disabilities, 65(5), 347-358. https://doi.org/10.1080/20473869.2019.1641017

Sinclair, D., Oranje B., Razak, K., Siegel S. & Schmid, S. (2017). Sensory Processing in Autism Spectrum Disorders and Fragile X Syndrome-From the Clinic to Animal Models. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 76(Part B), 235-253.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149763415303183

Tárraga, R., Sanz, P., Pastor, G. y Fernández, A. (2019). El procesamiento sensorial de las niñas y los niños con TEA. Un gran reto para la escuela inclusiva. Aula de innovación educativa, (282), 49-53. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/198843?show=full&locale-attribute=eu

Torres, S., López, V. y Rojas, J. (2021). Terapia de integración sensorial en el Trastorno del espectro autista: Una revisión sistemática. Ajayu, 19(1), 1-19. https://www.aacademica.org/dr.jose.luis.rojas.solis/62

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Idea Books.

Villamil, A. (2017). Experiencia y cuerpo animado en el espectro autista. Evaluando los alcances y límites del DSM-5. Ideas y Valores, 66(3), 137-156. https://doi.org/10.15446/ideasyvalores.v66n3Supl.65637

Vives, J., Ruiz, P. y García, A. (2022). Sensory Integration and its Importance in Learning for Children with Autism Spectrum Disorder. Cuadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 30, 1-16. https://doi.org/10.1590/25268910.ctoAR22662988
Wing, L. (1998). El autismo en niños y adultos Una guía para la familia. Paidós.

Zambrano, R. y Orellana, M. (2018). Actitudes de los docentes hacia la inclusión escolar de niños con autismo. Killkana Sociales, 2(4), 39-48. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v2i4.296t
Section
Articles
License
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.