Main Article Content

Castelli Olvera Azul Kikey Rosa María Valles Ruiz

Abstract

Objective: to determine the scope of bulliyng in order to study this phenomenon’s transfer from classrooms to digital social networks and to identify the aggressive behavior which derives from such practices.

Methodology: semi-structured interviews were applied to 124 undergraduate students in public and private universities. The interviews included 16 questions, ranging from the knowledge surrounding the definition of bullying to the intervention of the authorities, to detect and stop bullying.

Results: there is a bullying transfer from the classroom practice to social networks. There has been a change regarding the abuse´s continuum, as well as an increase among the observers who legitimize the aggressor. The university classroom walls are transcended, and the humiliation is magnified by its sharing on social networks, not only within the university group but also with wider networks of friends.

Conclusions: the problem of bullying, defamation and threats inside the classroom are increasing; despite the existence of programs inside and outside schools to stop bullying. Studies indicate that the psychological victims are increasing. Aggressive behavior among peers both increases and changes as the victims or victimizers get older. Furthermore, more studies could be carried out surrounding variable such as age and sex, and as according to this study’s results, the phenomenon could be extended to older ages.

How to Cite

Azul Kikey, C. O., & Valles Ruiz, R. M. (2018). From the Classroom to Social Networks: Cyberbullying at Two Universities in Pachuca, Hidalgo (Mexico). ÁNFORA, 25(44), 233–254. https://doi.org/10.30854/anf.v25.n44.2018.469

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Keywords, Bullying, Cyberbullying, Higher Education

References
Asociación Mexicana de Internet. (2014) Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México 2014, México: Asociación Mexicana de Internet.

Asociación Mexicana de Internet. (2015) 11thstudy on the habits of internet users in Mexico 2015, México: Asociación Mexicana de Internet.

Arab, E. y Díaz, A. (2015). Impacto de las redes sociales e Internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 7-13. Recuperado de http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000048

Avendaño, C. S. (2012). Estudio descriptivo del acoso cibernético “cyberbullying” en adolescentes de educación media superior mediante la construcción de un cuestionario. México, Distrito Federal, México: UNAM.

Burgos, A., Donoso, T., Mandillo , E. y Martínez, Y. (2014). Violencias de género 2.0. Barcelona, España: Gredidona.

Carrasco, M. E. y Veloz, A. (2014). Aprendiendo valores desaprendiendo violencia. Un estudio con niñas y niños de escuelas de educación básica en el Estado de Hidalgo. Revista Ra Ximhai, 10(7).

Crocq. L. (1999) Les traumatismes psychiques de guerre. Paris: Dunot. Castells, M. (2000). Internet y la sociedad red. Destacados. Catalunya, España: Urbanismo y Ordenamiento Territorial.

García, G. et al. (2011). Ciberbullying: forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(1), 115-130.

Instituto Cultural de León (2015). México lidera el ranking mundial en bullying. Recuperado de: http://institutoculturaldeleon.org.mx/icl/story/1829/M-xico-lidera-el-ranking-mundial-en- bullying-#.ViUC1dIvdkg

Hirigoyen, M. F. (1999) El acoso moral. El maltrato psicológico en la vida cotidiana. España: Paidós.

Lamas, M. (2015). Mujeres juntas…? Reflexiones sobre las relaciones conflictivas entre compañeras y los retos para alcanzar acuerdos políticos. México: Instituto Nacional de las Mujeres.

León, O. D. (2004). Adolescencia y juventud: de las nociones a los abordajes. Última Década, 83-104.

Morales, T. y Serrano, C. (2014). Manifestaciones del Ciberbullying por género entre los estudiantes de bachillerato . Ra Ximhai, 235-261.

Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentesy las redes sociales. La construcción de la identidad juvenil en Internet. Argentina: Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Mossop, S. (2012). Cyber-Bullying Seen as a Significant Concern among BC Residents, Recuperado de: //webarchive.nationalarchives.gov. uk/20130401151715/http://www.education.gov.uk/publications/eOrderingDownload/RBX03-06.pdf, Julio 2006.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos, OCDE (2014). Trends Shaping Education 2014 Spotlight 5. Recuperado de: http://www.oecd.org/edu/ceri/Spotlight%205-%20Infinite%20Connections.pdf

Pantallas amigas (2012). Amanda Todd, caso dramático de sextorsión y ciberbullying analizado por PantallasAmigas. Recuperado de: http://www.ciberbullying.com/cyberbullying/2012/10/17/el-video-con-el-que-amanda-todd-luchaba-contra-el-ciberbullying-subtitulado-al-espanol-por-pantallasamigas/

Pantallas amigas (2008). Ciberbullying, acoso en la pantalla. Recuperado de: Ciberbullying:http://www.ciberbullying.com/cyberbullying/tag/efectos/

Quintana, A. (2011). Metodología de investigación científica cualitativa. en Psicología: Tópicos de actualidad, Lima: UNMSM. p. 48.

Romera, E. et al (2011). Prevalencia y aspectos diferenciales relativos al género del fenómeno bullying en países pobres” en Psicotema, 23(4), 624-629.

Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Bogotá, Colombia: Norma.

Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. España: Gedisa.

Slonje, R. y Smith, P. (2008). Cyberbullying: Another main type of bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 147–154.

Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M. y Tippett, N. (2008). Cyberbullying: its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychologyand Psychiatry, 49(4), 376-385.

Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M. y Tippett, N. (2006). An investigation into cyberbullying, its forms, awareness and impact, and the relationship between age and gender in cyberbullying, Research Brief No. RBX03-06. DfES, London.

Velázquez, L. M. (2009). El cuerpo como campo de batalla. México: Biblioteca Mexiquense del Bicentenario, colección Nuevo Pensamiento.

Velázquez, L. M. (2012). Jóvenes en tiempos de oscuridad, México, Edición digital.

Velázquez, L. M. (2013). Violencia Online en Estudiantes de Licenciatura (México). Memorias digitales del V Congreso Iberoamericano de Violencia Escolar.
Section
Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.