Main Article Content

Azul Kikey Castelli Olvera Rosa María Valles Ruiz

Abstract

Objective: to understand how higher secondary education students comprehend and socialize the concept of gender and how it regulates the relationships among them in Pachuca, Hidalgo (Mexico).

Methodology: there was a total of 44 senior high students, divided into four focus groups according to their school: Centro Hidalguense de Estudios Superiores, Dr. Alberto Zoebisch, Preparatoria número 1 and Preparatoria número 3 of the Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. Two analysis categories were created from discourse recovered: 1) genders of gender; and 2) Unequal equalities.

Results: the students interviewed associate the concept of gender to sexual biological characteristics of men and women. There is a reiteration of traditional roles although in their discourse, they argue that today men and women are equal.

Conclusions: in general, although awareness of equal gender begins to develop among young people of high school in the city of Pachuca, Hidalgo (Mexico), there is still a discourse that reiterates traditional canons, but also claims equity. Equality is assumed as politically correct, but at the same time traditional gender roles are justified and reiterated.

How to Cite

Castelli Olvera, A. K., & Valles Ruiz, R. M. (2016). Understanding and Socialization of the Gender Concept in Higher Secondary Education students from Pachuca Mexico. ÁNFORA, 22(38), 17–38. https://doi.org/10.30854/anf.v22.n38.2015.19

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Gender, Socialization, Youth, Identities, Roles.

References
Alberdi, I. (1999). El significado del género en las ciencias sociales. Política y sociedad, (32), 9-21.Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: http://redalyc.uamex.mx.

Arias, M. M y Giraldo, C. V. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Investigación Educativa Enfermería, 29. Colombia, Universidad de Antioquia.

Benveniste, E. (1977). Problemas de lingüística general II. España: Siglo veintiuno editores.

Castro, G. (2005). Los jóvenes y la vida cotidiana: elementos y significados de su construcción. Espacio Abierto. Cuaderno Venezolano de Sociología, 14(1).

Gomáriz, E. (1992). Los estudios de género y sus fuentes epistemológicas: periodización y perspectivas. Isis internacional, (17).

Gómez, Á. (2007). La prevención de la violencia de género en adolescentes. Una experiencia en el ámbito educativo. España: Universidad de Sevilla. Kaufman, Michael, Las siete P’s de la masculinidad. Recuperado de: http://www.michaelkaufman.com/wp-content/uploads/2009/01/kaufman-las-sieteps-de-la-violencia-de-los-hombres-spanish.pdf.

Kitzinger, J. (1995). Qualitative Research: Introducing focus group, Estados Unidos, BMJ, 1995. Recuperado de: http://www.bmj.com/cgi/pmidlookup?view=long&pmid=763324.

Kotler, R. E. (1992). Marketing social. Estrategias para cambiar la conducta pública. Madrid, España: Ed. Díaz de santos.
Krueger, R. (1994). Focus group: a principal guide for applied research, Newbury Park CA.

Instituto Hidalguense de las Mujeres (2014). Talleres impartidos en materia de Igualdad entre Mujeres y Hombres, derechos humanos de las mujeres y prevención de la violencia contra las mujeres en el periodo 2012-2014. Estado de Hidalgo, e Instituciones de Educación Media Superior. Subdirección de género. Instituto Hidalguense de las Mujeres.

Lamas, M. (1996). “Usos, dificultades y posibilidades de la categoría género”. En Marta Lamas (Comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México:

Munch, L. y Ángeles, E. (2006). Métodos y técnicas de investigación, México: Ed. Trillas.

Rodríguez, T. (2005). Porque no es lo mismo decir gallo que gallina. Discurso político y representaciones de género en la nueva democracia mexicana. Andamios, (3), p.51-75.

Rubin, G. (1996). El tráfico de mujeres: notas sobre la economía política del sexo. En Marta Lamas. El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. Nueva Antropología, VIII (30). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Scott, J. (1996). El género una categoría útil para el análisis histórico. En Marta Lamas. El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. Nueva Antropología, Vol. VIII, núm. 30, México, Programa Universitario de Estudios de Género.

Tenti, E. (2002). Socialización. En Carlos Altamirano (Ed.). Términos críticos. Diccionario de sociología de la cultura. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.