Learning strategies in relation to academic performance in Nursing students
Main Article Content
Abstract
Objectives: to determine the relation between learning styles and academic performance in 2012 second term Nursing students of Universidad Cooperativa de Colombia, with its headquarters in Santa Marta.
Methodology: a 186-students sample was taken. They were administered the Honey- Alonso learning style questionnaire. In addition, grade records were used to obtain their cumulative averages.
Results: it was found that there are no statistically significant differences amongst the means of students’ academic performance. Reflexive was the preferred learning style, with a 15,61 mean.
The standard deviation of the four styles was between 2,56 and 3,3. The percentage distribution of learning styles preferred by students, which were included in this study, was: active 21%, reflexive 13,5%, theoretical 39,5% and pragmatic 26%.
Conclusions: there was no significant influence of learning styles in academic performance of students who participated in this study. This study also concludes that some factors, such as personal and familial characteristics, as well as teachers’ teaching style, affect students’ academic performance.
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
Learning styles, Academic performance, Apprenticeship.
Alonso, C. M., Gallego, D. y Honey, P. (1995). Los Estilos de Aprendizaje. Bilbao España: Ediciones Mensajero. Universidad Deusto.
Calderón, N. (2010). El Rendimiento Académico. Recuperado de: http://www.ecured.cu/index.php/Rendimiento_acad%C3%A9mico
Castro, S., Paternina, A. y Gutiérrez, M. (2011). Factores pedagógicos y Rendimiento académico en estudiantes de cinco Instituciones Educativas de Santa Marta. Santa Marta: Instituto de Educación a Distancia IDEA, Universidad del Magdalena.
Díaz, M., Peio, A., Arias, J., Escudero, T., Rodríguez, S. y Vidal, G. J. (2002). Evaluación del Rendimiento Académico en la Enseñanza Superior. Comparación de resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE y del COU. Revista de investigación Educativa, 2(20), 357-389. Recuperado de: http://www.doredin.mec.es/documentos/007200330327.pdf
Esguerra P. G.; Guerrero, O. P (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Divers.: Perspect. Psicol 6(1), pp. 97-109.
Fajnzylber, F. (1992). Educación y equidad para la transformación productiva. Revista de la CEPAL, (47), 1- 19.
Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación 31(001).Universidad de Costa Rica. Ciudad universitaria Rod, Costa Rica.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006) Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana, Editores, S.A.
Honey P. y Mumford A. (1986). The Manual of Learning Styles. Berkshire: Ardingly: House. Recueperado de: http://www2.le.ac.uk/departments/gradschool/training/resources/teaching/theories/honey-mumford
Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall.
López J.M. (1996). Los estilos de aprendizaje y los estilos de enseñanza. Un modelo de categorización de estilos de aprendizaje de los alumnos de enseñanza secundaria desde el punto de vista del profesor. Anales de Psicología 12(2), 179-184. Universidad de Murcia. Recuperado de: http://www.um.es/analesps/v12/v12_2/06-12-2.pdf
Ministerio de Educación Nacional (2003). Estadísticas Educativas 1998-2003. Bogotá
Ministerio de Educación Nacional (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá
Ministerio de Educación Nacional (2008). Sistema de Prevención y Análisis a la Deserción en las Instituciones de Educación Superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-156292.html
Muñoz, C. y Guzmán, J. (2010). Una exploración de los factores determinantes del rendimiento escolar en la educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (2), pp. 167-191. Centro de Estudios Educativos. México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/270/27018884008.pdf
Ruiz, B. Trillos, J y Morales, J. (2006). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Gallego-Portuguesa de Psicología de la Educación 13(10), 11-12. Recuperado de: http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/7034/1/RGP_13-28.pdf
Tedesco, J. (1990). El sistema educativo en América Latina. Colección Biblioteca de Cultura Pedagógica. Buenos Aires: Kapelusz
UNESCO (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior en el siglo XXI.
Vélez M, Roa A, González N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Revista Educación Médica 8(2), 74-82. Bogotá.
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.