Main Article Content

Liliam Andrea Bayona Montaño Yelis Campo Torregrosa

Abstract

Objectives: to determine the relation between learning styles and academic performance in 2012 second term Nursing students of Universidad Cooperativa de Colombia, with its headquarters in Santa Marta.

Methodology: a 186-students sample was taken. They were administered the Honey- Alonso learning style questionnaire. In addition, grade records were used to obtain their cumulative averages.

Results: it was found that there are no statistically significant differences amongst the means of students’ academic performance. Reflexive was the preferred learning style, with a 15,61 mean.
The standard deviation of the four styles was between 2,56 and 3,3. The percentage distribution of learning styles preferred by students, which were included in this study, was: active 21%, reflexive 13,5%, theoretical 39,5% and pragmatic 26%.

Conclusions: there was no significant influence of learning styles in academic performance of students who participated in this study. This study also concludes that some factors, such as personal and familial characteristics, as well as teachers’ teaching style, affect students’ academic performance.

How to Cite

Bayona Montaño, L. A., & Campo Torregrosa, Y. (2016). Learning strategies in relation to academic performance in Nursing students. ÁNFORA, 21(36), 149–163. https://doi.org/10.30854/anf.v21.n36.2014.39

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Learning styles, Academic performance, Apprenticeship.

References
Adán, M. I. (2004). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en las modalidades de bachillerato. Recuperado de: http://www.estilosdeaprendizaje.es/IAdan.pdf

Alonso, C. M., Gallego, D. y Honey, P. (1995). Los Estilos de Aprendizaje. Bilbao España: Ediciones Mensajero. Universidad Deusto.

Calderón, N. (2010). El Rendimiento Académico. Recuperado de: http://www.ecured.cu/index.php/Rendimiento_acad%C3%A9mico

Castro, S., Paternina, A. y Gutiérrez, M. (2011). Factores pedagógicos y Rendimiento académico en estudiantes de cinco Instituciones Educativas de Santa Marta. Santa Marta: Instituto de Educación a Distancia IDEA, Universidad del Magdalena.

Díaz, M., Peio, A., Arias, J., Escudero, T., Rodríguez, S. y Vidal, G. J. (2002). Evaluación del Rendimiento Académico en la Enseñanza Superior. Comparación de resultados entre alumnos procedentes de la LOGSE y del COU. Revista de investigación Educativa, 2(20), 357-389. Recuperado de: http://www.doredin.mec.es/documentos/007200330327.pdf

Esguerra P. G.; Guerrero, O. P (2010). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de psicología. Divers.: Perspect. Psicol 6(1), pp. 97-109.

Fajnzylber, F. (1992). Educación y equidad para la transformación productiva. Revista de la CEPAL, (47), 1- 19.

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios, una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Educación 31(001).Universidad de Costa Rica. Ciudad universitaria Rod, Costa Rica.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006) Metodología de la Investigación. McGraw-Hill Interamericana, Editores, S.A.

Honey P. y Mumford A. (1986). The Manual of Learning Styles. Berkshire: Ardingly: House. Recueperado de: http://www2.le.ac.uk/departments/gradschool/training/resources/teaching/theories/honey-mumford

Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice-Hall.

López J.M. (1996). Los estilos de aprendizaje y los estilos de enseñanza. Un modelo de categorización de estilos de aprendizaje de los alumnos de enseñanza secundaria desde el punto de vista del profesor. Anales de Psicología 12(2), 179-184. Universidad de Murcia. Recuperado de: http://www.um.es/analesps/v12/v12_2/06-12-2.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2003). Estadísticas Educativas 1998-2003. Bogotá

Ministerio de Educación Nacional (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Bogotá

Ministerio de Educación Nacional (2008). Sistema de Prevención y Análisis a la Deserción en las Instituciones de Educación Superior. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-156292.html

Muñoz, C. y Guzmán, J. (2010). Una exploración de los factores determinantes del rendimiento escolar en la educación primaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (2), pp. 167-191. Centro de Estudios Educativos. México. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/270/27018884008.pdf

Ruiz, B. Trillos, J y Morales, J. (2006). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Revista Gallego-Portuguesa de Psicología de la Educación 13(10), 11-12. Recuperado de: http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/2183/7034/1/RGP_13-28.pdf

Tedesco, J. (1990). El sistema educativo en América Latina. Colección Biblioteca de Cultura Pedagógica. Buenos Aires: Kapelusz

UNESCO (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior en el siglo XXI.

Vélez M, Roa A, González N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Revista Educación Médica 8(2), 74-82. Bogotá.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.