Young people and their relationships with urban areas in a capital city
Main Article Content
Abstract
Objective: to understand how young people who pass by, visit or interact with the new urban area of the "Parque Intercambiador Vial Neomundo" in Bucaramanga, access to cultural goods and services. To identify criteria for making decisions on the offer and cultural consumption of public and private sectors of this project.
Methodology: A qualitative study with a descriptive scope that follows phenomenology guidelines was carried out. Participant observation and conversational interviews were used as data collection techniques.
Results: results showed that a diverse interaction and behavior of young people at the park was different. According to the scenario, their attitudes and relationships are different. At the shopping mall, they feel comfortable and safe, but in public places, they behave more spontaneously. The answers of 30 participants suggested that entertainment, cost and recommendation become selection criteria for an activity
Conclusions: young people maintain a spatial relationship with the place. There is affective, cognitive and interactive recognition with the environment at the shopping mall. They meet needs, feel comfortable and
safe there. However, the shopping mall does not promote transformations; it fosters hegemony and passive attitudes, whereas in open spaces, participation and proposal are expressed and supported.<
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
Appropriation, Young People, Cultural Goods and Services, Public and Private Urban Areas.
Alvarado, S. y Vommaro, P. (2010). Jóvenes, cultura y política en América Latina:algunos trayectos de sus relaciones, experiencias y lecturas 1960-2000. (1ªEd.). Rosario, Argentina: Homo Sapiens Ediciones.
Barnidge, M.; Macafee, T. y Rogers, A. (2011). Disposiciones ciudadanas y participación política. En C.C. Rojas, H.; Orozco, M.; Gil de Zúñiga, H.; Wojcieszak, M. (Eds.). Comunicación y Ciudadanía. Bogotá: Editorial Kimpres.
Bermúdez, E. (2010). “Los jóvenes en Venezuela: subjetividades, mediaciones tecnológicas y consumo cultural”.
Bohórquez-Pereira, G., Oliveros, C., Quintero, M. (2014). Prácticas culturales y uso del tiempo libre de habitantes de Bucaramanga. Tendencia y consumos en etapa exploratoria. Revista Diálogos de la Comunicación, Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación Social, Felafacs. Edición 89. http://dialogosfelafacs.net/practicas-culturales-y-usodel-tiempo-libre-de-habitantes-en-bucaramanga-tendencias-y-consumos-en-etapa-exploratoria/
Bonilla, E. y Rodríguez, P. (1997). La Investigación en Ciencias Sociales: Más allá del dilema de los métodos. Bogotá, Colombia: Ediciones Uniandes, Colombia.
Buendía, A. (2014). Narrativas urbanas y jóvenes escolarizados en Popayán. Comunicación y educación en las formas de narrar y habitar la ciudad. (Tesis de Doctorado en Ciencias de la educación) Universidad del Cauca.
Departamento Administrativo Nacional de Estadística, DANE. (2009). Encuesta consumo cultural 2008. Dirección de Regulación, Planeación, Estandarización y Normalización. Dirección de difusión, mercadeo y cultura estadística. Bogotá. Colombia.
Escudero, L. (2008). Los centros comerciales. Espacios postmodernos de ocio y consumo. Ciudad Real, Universidad de Castilla la Mancha.
Echavarría, C.; Otálora, A. & Rincón, A. (2008). Perspectiva ético-política del ser ciudadano: una mirada desde los jóvenes. Desafíos, (18).
Garcés, Á.; Patiño, C.; Torres, J. J. (2008). Juventud, investigación y saberes: estado del arte de las investigaciones sobre la realidad juvenil en Medellín 2004-2006. Medellín, Colombia: Universidad de Medellín.
García-Canclini, N. (1999). El consumo cultural: una propuesta teórica. En El Consumo cultural de América Latina. Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.
García-Canclini, N. (1995).Consumidores y Ciudadanos. Grijalbo. México.
Guerrero, A. (2010). Las huellas de las hormigas. Políticas culturales en América Latina. Bogotá, Colombia: Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo, el Colegio de la Frontera Norte y el Convenio Andrés Bello.
Hernández, R., Collado, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: McGrawHill.
Herrera, Á. (2011). Investigación en comunicación y desarrollo en Colombia en el siglo XXI: el aporte de las facultades de comunicación. Bogotá, Colombia: Editorial Afacom.
Hurtado, René. (2011). “Ciudadespacios”. Recorridos y tránsitos de las prácticas culturales de jóvenes por la ciudad de Popayán. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1 (9), pp. 215 - 226.
Martín-Barbero, J. (1998). De los Medios a la Mediaciones. Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.
Morse, M. (2003). Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Editorial Universidad de Antioquia.
Pérez, I., José A. (1998). Memorias y olvidos. Una revisión sobre el vínculo de lo cultural y lo juvenil. En M. Margulis y M. C. Laverde, et, al. (Eds.). Viviendo a toda: jóvenes, territorios culturales y nuevas sensibilidades. Bogotá, Colombia: Siglo del Hombre Editores, Universidad Central.
Quintero, M. (2014). Masificar los efectos de la gestión cultural pública. Efectividad de la divulgación de la oferta cultural del Instituto Municipal de Cultura, IMCUT. GT2: Comunicación Organizacional y Relaciones Públicas. Memorias ALAIC, Perú.
Reguillo, R. (2000). Emergencias de culturas juveniles. Enciclopedia Latinoamericana de Sociocultura y Comunicación. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.
Rey, G. (2010). Las huellas de las hormigas. Políticas culturales en América Latina. Bogotá, Colombia: Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo, el Colegio de la Frontera Norte y el Convenio Andrés Bello.
Rosas, A. (2002). Usos y desusos de los espacios públicos en Tlalpan, Distrito Federal.
Sandoval, C. (2007). Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Investigación Cualitativa. Módulo 4. Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://contrasentido.net/wpcontent/uploads/2007/08/modulo4.pdf
Sunkel, G. (1999). El Consumo cultural en América Latina. Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.
Tremblay, G. (2011). Industrias culturales, economía creativa y sociedad de la información, en Poder, medios, cultura: una mirada crítica desde la economía política de la comunicación. Buenos Aires: Paidós.
Vega, J., Pérez, M., y Gaviria, C. (2010). “Organizaciones Juveniles: ¿Espacios de legitimación, resistencia o alternatividad? Estudio comparativo de Medellín y Barranquilla”. Anagramas, 10(20), 67-84. Medellín, Colombia.
Vidal, T. y Pol, E. (2005). La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología, Facultat de Psicologia Universitat de Barcelona, 36(3), 281-297.
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.