Family Upbringing in Peripheral Contexts in Cali: Intergenerational Narratives
Main Article Content
Abstract
Objective: to understand the cultural-symbolic, affective-ethical and material-institutional dimensions within the intergenerational narratives of upbringing families in peripheral contexts in the municipality of Santiago de Cali.
Methodology: this research is a qualitative interpretative study of the upbringing narratives of three families: nine life stories.
Results: subjective interrelations oriented to keep cohesion and family spirit were found. This allows the assumption of values, beliefs and practices that give sense to their lives, it also allows the building of references and action guidelines in respect to the context demands. The family is understood as a daily experience; the upbringing is understood as a process through which the social family reality is built every day in tension among what should be, what is, and what is being done in the plurality of interests. Narrativesallow the identification of social phenomena and the expansion of the theoretical knowledge of the partly misunderstood reality in order to advance in the socio- political action, regarding children, youth and family.
Conclusions: guidelines and upbringing practices of these families are related to culture and region, which is an essential aspect in the historical changes of composition and reorganization of the subsystems, the emergence of new systems and the changes in the internal and external frontiers. For this reason, those are not staticactions and reactions of parents and children nor repetitive behaviors, they are transformed by the development of members and the social context changes.
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
family, family relationships, family upbringing.
Aguirre, E. (2002) Prácticas de crianza y pobreza. Recuperado de: http://www.docentes.unal.edu.co/eaguirred/docs/Pr%3Fcticas%20de%20Crianza%20y%20Pobreza%20-%20Aguirre%20(2002).pdf
Aguirre, E. y Duran, E. (2000). Socialización: prácticas de crianza y cuidado de la salud. Bogotá, D. C., Centro de Estudios Sociales- Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/1548/2/01PREL01.pdf.
Aya, (2010). Reflexiones acerca de los procesos incluidos en la construcción narrativa. ¿Cómo emergen los relatos?Diversitas-perspectivas en psicología, vol. 6. (1). Recuperado de: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=67916261015
Barreto, J. y Puyana, Y. (1996). Sentí que se me desprendía el alma. Análisis de procesos y prácticas de socialización. Bogotá: Instituto de Estudios para el Desarrollo y la Paz (INDEPAZ).
Berger, L., y Luckman, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.
Botero, P. y Ríos A. G. (2000). Prácticas de crianza en el departamento de Caldas: Capítulo de libro. Bogotá D. C., pp. 18 a 20.
Botero, P., Salazar, M. y Torres, M. L. (2009). Investigación Social: Comprensión y Acción Local en ocho OIF de Caldas. Manizales: ICBF y Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud- Universidad de Manizales-Cinde. Recuperado de: http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/Revista-latinoamericana/article/view/194/90.
Botero, P., Salazar, M., y Torres, M. (2009). Prácticas discursivas institucionales y familiares sobre crianza en ocho OIF de Caldas. Revista latinoamericana de Ciencias sociales Niñez y juventud. 7 (2), 803-835.
Bourdieu, P. (1994). Razones prácticas, sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama.
Bourdieu, P. (2000). Cuestiones de Sociología. Madrid: Istmo.
Botero, P., Calle, A., Daiutte, C., Lugo, N. V., Pinilla, V., Ríos, D. M. y col.(2004-2007). Narrativas del conflicto en contextos locales de Colombia. Los jóvenes en conflicto escriben sobre el futuro (pp.: 437-473). Manizales: Universidad de Manizales.
Bronfenbrenner, U. (1987). The Ecolog y of Human Development. Experiments by nature and design. New York: Harvard College.
Bruner, J. S. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor.
Cebotarev, N. (1984). Nuevas perspectivas teóricas sobre el rol de la familia en el desarrollo. Seminario taller. Dimensión social del desarrollo. Manizales: Universidad de Caldas, Universidad de Guelph y Facultad de Desarrollo Familiar.
Daiute, C. y Lightfoot, C. (2004). Narrative Analysis. NY: Sage Publications, Inc
Gabilondo, A. (1988). Del discurso del poder al poder de los relatos. Espacio/ espaço escrito 3, 103-15.
Gimeno, A. (1999). La Familia: el desafío a la diversidad. Barcelona: Ariel.
Lorenzer, A. (1973). Sobre el objeto del psicoanálisis: Lenguaje e interacción. Buenos Aires: Amorrortu.
Lorenzer, A. (1986). Bases para una teoría de la socialización. Buenos Aires: Amorrortu.
Luna, M. et al. (1999). Prácticas de crianza en Antioquia. Medellín: CINDE.
Myers, R. (1993). Los doce que sobreviven. Washington D.C.: Organización panamericana de la salud, Fondo de las Naciones Unidas y Oficina Regional para América Latina y el Caribe. ONU.
Nussbaum, M. (1997). Capacidades humanas y justicia social. En J. Riechman, Necesitar, desear, vivir. Madrid: Libros de La Catarata.
Restrepo, D. (1999). Desigualdad de género. Privilegios y derechos culturales en las familias de Caldas. Revista Panamericana de la Salud Pública, 18 (6), 388-402.
Sen, A. K. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Planeta.
Tenorio, M. C. (2000). Pautas y prácticas de crianza en familias colombianas. Bogotá: Punto Exe.
Torrado, M. C. (2000). Educar para el desarrollo de las competencias: una propuesta para reflexionar. Competencias y proyecto pedagógico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.