Main Article Content

Marina Larrondo

Abstract

Objective: to understand the behaviour of the second militant candidate during the Kirchner administration, emphasising the processes which allowed its visibility, growth and effects similarly seen in the student movement. Additionally, this investigation analyses the outcome of such militancy when they occupy an oppositional position after the defeat to Kirchnerism in the 2015 elections.

Methodology: quantitative and qualitative primary data was constructed and relieved in order to make an extensive description and to, in turn, risk interpretations to the questions posed.

Results: a reduction in the student participation in second grade organizations was revealed. A hypothesis was proposed regarding the implications of the upsurge in youth participation and its incipient stagnation in the change of government.  

Conclusions: it was concluded that a link exists between the student militancy, the political cycles and the broad political actors.

How to Cite

Larrondo, M. (2018). The second student militancy during Kirchnerism and initial points after the “Cambiemos” triumph. ÁNFORA, 25(45), 71–98. https://doi.org/10.30854/anf.v25.n45.2018.513

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Student Mobilisation, Youth, Argentina

References
Amuchástegui, M. (1997). La democracia proscriptiva. Los sentidos que educan a la  juventud de los 70. En A. Puiggrós (Comp.) (1997). Dictaduras y utopías en la  historia reciente de la educación argentina (1955-1983). Historia de la educación en la Argentina, Tomo VIII. Buenos Aires: Galerna. 

Artola, S. (2012). ¡El futuro ya llegó! Notas sobre el kirchnerismo, la juventud y el  sujeto político. El ojo Mocho, (2), 2-3.

Batallán, G.; Campanini, S.; Castro, S.; Enrique, I. y Prudant, E. (2009). La participación política de jóvenes adolescentes en el contexto urbano argentino: Puntos para el debate. Última década, 17(30), 41-66. Valparaíso: CIDPA.

Beltrán, M. y Falconi, O. (2011). La toma de escuelas secundarias en la ciudad de Córdoba: condiciones de escolarización, participación política estudiantil y  ampliación del diálogo social. Propuesta Educativa (35), 27-40. Buenos Aires: FLACSO.

Berguier, R.; Hecker, E. y Schiffrin, A. (1986). Estudiantes secundarios: sociedad y política. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina. 

Bonvillani, A.; Palermo, A.; Vázquez, M.; Vommaro, P. (2008). Juventud y política en la Argentina (1968-2008). Hacia la construcción de un estado del arte. Revista Argentina de Sociología (11), 44-73. Buenos Aires.

Cammarotta, A. (2014). Somos Bachiyeres. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Castro, S. (2007). Haciendo política en la escuela: discusiones en torno al proceso  de organización de jóvenes estudiantes bonaerenses. La Plata: comunicación  presentada en la 1º Reunión Nacional de Investigadores de la Argentina. 

Cozachcow, A. (2013). Juventudes partidarias en la Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Motivos de participación, proyecto colectivo y proyecto individual  (2012-2013). IDES-UNGS -Mimeo.

Dussel, I. (1997). Curriculum, humanismo y democracia en la enseñanza media (1863-1920). Buenos Aires FLACSO: Oficina de Publicaciones del CBC-U.

Dussel, I.; Brito, A. y Núñez, P. (2007). Mas allá de la crisis. Visión de alumnos y profesores de la escuela secundaria argentina. Buenos Aires: Fundación Santillana 

Enrique, I. (2010). Movilización estudiantil en la Ciudad de Buenos Aires: aportes para el análisis. Boletín de Antropología y Educación, (1), 1-6. Buenos Aires.

Enrique, I. (2011). La participación estudiantil en la escuela secundaria en Argentina. Reconstrucción del conflicto en torno al protagonismo político de los  jóvenes (Tesis de Maestría). Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.

Gagliano, R. (1997). Educación, política y cultura adolescente 1955-1970. A. Puiggrós (Comp.) Dictaduras y utopías en la historia reciente de la educación  argentina (1955-1983). Historia de la educación en la Argentina, Tomo VIII. Buenos Aires: Galerna.

Gilbert, I. (2009). La Fede. Alistándose para la revolución. La Federación juvenil comunista 1921-2005. Buenos Aires, Argentina: Sudamericana.

Gómez, M. (2010). Acerca del protagonismo político y la participación estatal de los movimientos sociales populares: falacias, alucinaciones y cegueras del paradigma normal de análisis. En A. Massetti, E. Villanueva y M. Gómez. Movilizaciones, protestas e identidades políticas en la Argentina del bicentenario. Buenos Aires, Argentina: Nueva Trilce.

Hunt, S.; Benford, R. y Snow, D. (1994). Marcos de acción colectiva y campos de 
identidad en la construcción social de los movimientos. En E. Laraña y J. Gusfield (1994). Los nuevos movimientos sociales. De la ideología a la identidad. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas. 

Larrondo, M. (2014). Después de la Noche. Participación en la escuela y movimiento estudiantil secundario: Provincia de Buenos Aires, 1983-2013 (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de General Sarmiento-IDES. 

Larrondo, M. (2013). El discurso kirchnerista hacia la juventud en contextos  de actos de militancia. Astrolabio. Nueva Época, (11), 334-363.

Larrondo, M. y Vommaro, P. (2013). Juventudes y participación política en los últimos treinta años de democracia en la Argentina: conflictos, cambios y persistencias. Observatorio Latinoamericano, (12), 254-276.

Manzano, V. (2009). The making of Youth in Argentina: Culture, politics and sexuality. 1956-1976. Tesis doctoral. Indiana University. 

Manzano, V. (2011). Cultura, política y movimiento estudiantil secundario en la Argentina de la segunda mitad del siglo XX. Propuesta Educativa (35), 41-52. 

Mc Adam, D.; Mc Carthy, J. y Zald, M. (1999). Oportunidades, estructuras de movilización y procesos enmarcadores: hacia una perspectiva sintética y comparada de los movimientos sociales. En McAdam, D. y Z. McCarthy (Comps.). Movimientos Sociales: perspectivas comparadas. Madrid: Istmo. Natalucci, A. y Pérez, G. (2012). El kirchnerismo como problema sociológico. En A. Natalucci y G. Pérez (Comps.) Vamos las bandas. Organización y militancia kirchnerista. Buenos  Aires: Trilce.

Núñez, P. (2013). La política en la escuela. Buenos Aires: La Crujía. 

Núñez, P., Chmiel, F. y Otero, E. (2017). Estilos de hacer política en la escuela secundaria: un estudio de la participación juvenil en dos escenas históricas (1982-1987 y 2010-2015). En M. Vázquez; P. Vommaro, Nuñez, P. y  Blanco, R. (Comps.). Militancias juveniles en la Argentina democrática:  Trayectorias, espacios y figuras de activismo. Buenos Aires: Imago Mundi. 

Schuster, F. (2005). Las protestas sociales y el estudio de la acción colectiva. En F. Schuster; F. Naishtat; G. Nardacchione, y S. Pereyra (Comps.). Tomar la palabra. Estudios sobre protesta social y acción colectiva en la Argentina contemporánea. Buenos Aires, Argentina: Prometeo.

Svampa, M. (2010). Movimientos sociales, matrices socio-políticos y nuevos escenarios en América Latina. Working Papers 01/2010. Universität Kassel. Recuperado de http://www.maristellasvampa.net/archivos/ensayo45.pdf

Tarrow, S. (2004). Poder en Movimiento. Madrid, España: Alianza.

Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas en las escuelas públicas. México: Fondo de Cultura Económica. 

Vázquez, M. (2014). Política, militancia y el Estado: la construcción socio-estatal de las juventudes. Una revisión a partir de las políticas públicas participativas en Argentina (Ponencia. 1 Bienal de Infancias y Juventudes). Universidad de Manizales, Colombia. Noviembre de 2014.

Vázquez, M y Núñez, P. (2013). Políticas públicas de juventud e inclusión social en América Latina y el Caribe. Caso Argentina. Informe UNESCO-CLACSO. 

Viñao, A. (2002) Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades 
y cambios. Madrid: Morata.

Vommaro, G. (2014). Jóvenes PRO. La cara bonita de la nueva derecha. Revista Anfibia. Recuperado de http://revistaanfibia.com/cronica/la-cara-bonita-de-la-nueva-derecha/
Section
Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.