Forced displacement of adolescents from limit experience according to the logotherapy model
Main Article Content
Abstract
Objective: to understand the sense of the circumstances that surround forced displacement of adolescents as a limit experience from the logotherapy model.
Methodology: both primary and secondary sources were used to gather information about three analysis categories: displacement situation in Colombia, displacement situation of adolescents, and logotherapy approach in limit experiences. The organization and structure of data was based on a critical reading approach.
Results: research referred to causes and consequences of forced displacement, especially of adolescents, in terms of social and psychological implications. Recent studies on the resilient capacity of adolescent population and the protective factors were also found. Likewise, other studies conducted from a logotherapy approach, due to the attitude to certain limit experiences, lead current research to analyze the situation of displacement of adolescents as a limit experience, which may or may not make sense.
Conclusions: the displaced adolescents have ontological elements that allow them to confront the possibility of finding sense. Logotherapy states that the area of attitudes is the most significant since the man faces adverse situations such as suffering, guilt or death. When adolescents face situations such as displacement, their attitude in assuming the situation can make sense of their existence even within these circumstances.
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
Displacement, Adolescents, Limit experience, Logotherapy.
Acevedo, G. (1994). El modo humano de enfermar. Buenos Aires, Argentina: Fundación Argentina de Logoterapia “Viktor Frankl”
Acevedo, G. (1998). La búsqueda del sentido y su efecto terapéutico. Buenos Aires, Argentina: Fundación Argentina de Logoterapia “Viktor Frankl”
Acevedo, G. y Battafarano, M. (2008). Conciencia y Resiliencia. Buenos Aires, Argentina: Centro Viktor Frankl para la difusión de la Logoterapia
Barceló, R. (2007). Desplazamiento, salud y pobreza: Obstáculos para el desarrollo de los adolescentes más vulnerables de asentamientos marginales de Barranquilla (Colombia). Revista de Salud Uninorte, 23(2), 302-316
Bello, M. (2004). Identidad y desplazamiento forzado. Revista Aportes Andinos, (8), 2
Bello, M; Mantilla, L; Mosquera, C; y Camelo, E. (2000). Relatos de la violencia: impactos del desplazamiento forzado en la niñez y la juventud. Universidad Nacional de Colombia. Fundación Educativa Amor. Bogotá. Recuperado de: file:///C:/Documents%20and%20Settings/secretaria%20CIDE/Escritorio/L-121-Bello_Martha-2000-153.pdf
Bernal, L. (2009). Atención en salud de familias desplazadas por la violencia: reflexiones desde la experiencia docente-asistencial. Univ. Med, 50(2). Bogotá, Colombia
Castro, F. y Jaramillo, J. (2014). La conciliación en equidad ante el desplazamiento forzado. Reflexiones sobre sus posibilidades y límites. Revista de Derecho (42), 117-144
CODHES (2013). La crisis humanitaria en Colombia persiste. El pacífico en disputa. Informe de desplazamiento forzado en 2012. Documento CODHES Nº 26
Congreso de Colombia (1997). Ley 387 de 1997. Del desplazado y de la responsabilidad del Estado. Recuperado de: http://www.dhcolombia.info/spip.php?article1159
De Barberie, A. (2007). Un sentido para todas las edades. Recuperado de: http://www.logoforo.com/anm/templates/?a=282&z=13
Erikson, E. (1974). Identidad, juventud y crisis. Buenos Aires, Argentina: Editorial Paidós, S.A.
Falla, U., Chávez, Y. y Molano, G. (2003). Desplazamiento forzado en Colombia. Tabula Rasa (1), 221-236. Bogotá, Colombia.
Frankl, V. (1985). La psicoterapia al alcance de todos. Barcelona, España: Editorial Herder
Frankl, V. (1988). El hombre en busca de sentido. Barcelona, España: Ed Herder
Frankl, V. (1994). El hombre doliente. Barcelona, España: Editorial Herder
Frankl, V. (1999). El hombre en busca de sentido último. Barcelona, España: Paidós
Frankl, V. (2003). La idea psicológica del hombre. Madrid, España: Editorial Rialp
García, J. Gallego, J. y Pérez, E. (2009) Sentido de la vida y desesperanza: un estudio empírico. Universitas Psychologica, 8(2) 447-454
González, E. (2002). Ensayo sobre las situaciones límite. NOUS, (6), 41-51. Recuperado de: de:http://scholar.google.com.co/scholar?q=situacion+limite+logoterapia&btnG=&hl=en&as_sdt=0%2C5.
González, C. (2004). Transformación y resiliencia en familias desplazadas por la violencia hacia Bogotá. Revista de Estudios Sociales, (18), 123-130
Guttman, D. (1998). Logoterapia para profesionales: Trabajo social significativo. Ed. Biblioteca de Psicología
Granada, P. y Domínguez, E. (2012). Las competencias parentales en contextos de desplazamiento forzado. Psicología Desde El Caribe, 29(2), 456-482
Ibañez A. y Moya A. (2006). ¿Cómo el desplazamiento forzado deteriora el bienestar de los hogares desplazados?: análisis y determinantes del bienestar en los municipios de recepción. Documento CEDE (26). ISSN 1657-7191
Kerr, E. (2010). Desplazamiento forzado en Colombia, un crimen contra la humanidad. Boletín especial: Peace Brigades International Colombia. N°14
Llobet, V. (2005). La promoción de resiliencia con niños y adolescentes: entre la vulnerabilidad y la exclusión: Herramientas para la transformación. Noveduc Libros. Recuperado de: http://books.google.com.co/books?hl=en&lr=&id=ZCCphed_Ja4C&oi=fnd&pg=PA7&dq=desplazamiento+y+resiliencia+en+adolescentes&ots=aPtn2qvyMr&sig=oUfHtguGcG6eTwTSp-1mURXZVxE#v=onepage&q=desplazamiento%20y%20resiliencia%20en%20adolescentes&f=false
Luna, A. (2011). Logoterapia: Un fenómeno Humanista Existencial Fenomenológico.Colombia: Editorial San Pablo
Maurial, I. (2009). Alfred Adler y Viktor Frankl: el discurso acerca del sentido de la vida. Avances En Psicología, 17(1), 35-58
Mesa de Trabajo de Bogotá sobre Desplazamiento Interno (2006). Boletín No. 17. Recuperado de: http://www.disaster-info.net/desplazados/informes/mencoldes/17/boletin17.pdf
Mier, E. y Llamas, Y. (2003). Identidad y dinámicas psicosociales en jóvenes desplazados en proceso de restablecimiento urbano, pertenecientes a la microcomunidad Revivir de los Campanos. Brocal, Revista de las Ciencias Humanas y de la Salud 3(2), 40-61
Mèlich, J. (1994). La construcción del sentido del sufrimiento y la muerte. Antropología filosófica y filosofía de la educación en Viktor E. Frankl. Enrahonar, (22), 93-103
Morales, J. (2009). Consecuencias psicosociales en los adolescentes en situación de desplazamiento. (Trabajo de postgrado en psiquiatría). Universidad Colegio Mayor de nuestra Señora del Rosario. Departamento de psiquiatría
Naranjo, G., Nieto, G., Jaramillo, A. y González, A. (2001). Desplazamiento forzado en Antioquia. Aproximaciones teóricas y metodológicas al desplazamiento de población en Colombia. Bogotá: Editorial Kimpres
Noblejas, M. y Rodríguez, M. (2005). Logoterapia, una ayuda para afrontar la adversidad. Aloma, revista de psicología (16), 105-116
Nuévalos, C. (2011). La conducta antisocial desde una psicopedagogía positiva
(una aproximación desde la logoterapia y la resiliencia). Revista Fuentes, 161-174
Pecaut, D. (1998). El desplazamiento por la violencia en Colombia. Experiencias, análisis y posibles estrategias de atención en el Departamento de Antioquia. Memorias del Foro Internacional “Desplazados internos en Antioquia” Medellín, Colombia
Peltzer, K. (1999). Trauma and mental health problems of Sudanese refugees in Uganda. Central Africa Journal of Medicine 45(5), 110-140
Ramírez, U., Chávez, Y. y Molano, G. (2003). Desplazamiento forzado en Colombia. Análisis documental e informe de investigación en la Unidad de Atención Integral al desplazado (UAID) Bogotá. Revista tabula rasa. (1), 221-234
Reátiga, M. (2013). Ser adolescente hoy en Colombia. Algunas reflexiones desde la perspectiva psicodinámica. Barranquilla: Editorial Universidad del Norte
Restrepo, C., Vinaccia, S. y Quiceno, J. (2011). Resiliencia y depresión: un estudio exploratorio desde la calidad de vida en la adolescencia. Suma Psicológica, 18(2), 41-48
Rice, F. P. (1998). Adolescencia: Desarrollo, relaciones y cultura. Madrid, España: Editorial Prentice
Rodríguez, M. (2006). Eficacia de un programa de grupo estructurado en estrategias de afrontamiento para DSPT en adultos y adolescentes en situación de desplazamiento. Universitas Psychologica, 5(2), 259-274
Rodríguez, J., De la Torre, A. y Miranda, C. (2002). La salud mental en situaciones de conflicto armado. Biomédica (22), 337-346.
Santacruz, C.; Chams, W. y Fernández, P. (2006). Colombia: violencia y salud mental. La opinión de la psiquiatría. Revista Colombiana de Psiquiatría, 35(1), 30-49
Serralde, D. (2006). La adolescencia una etapa para el desarrollo de un proyecto de vida existencial. (Trabajo de grado Psicología). Universidad de la Sabana. Recuperado de: http://intellectum.unisabana.edu.co:8080/jspui/bitstream/10818/4542/1/131004.pdf
Summerfield D. (2000). Conflict and health: war and mental health: a brief overview. British Medical Journal xx. Recuperado de: http://www.ncbi. nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1118225/
Valencia, G. (2008). La psicoterapia breve humanista y su aplicación en el acompañamiento y la elaboración del duelo para personas en condición de desplazamiento forzado. Revista Médica de Risaralda, 14(2), 3-10
Villa, M. (2006). Desplazamiento forzado en Colombia. El miedo: un eje transversal del éxodo y de la lucha por la ciudadanía. Recuperado de: www.centromemoria.gov.c
Villamizar, C. (2011). Desarrollo de resiliencia en adolescentes en situación de desplazamiento forzado, en una comunidad educativa. (Trabajo de grado, inédito). Universidad Nacional de Colombia, Facultad de medicina, departamento de Pediatría. Bogotá. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/6277/1/598136-2011.pdf
Villanueva, M. (1995). Hacia un modelo integral de la personalidad. México: Editorial Manual Moderno
Yalom, I. D. (1984). Psicoterapia Existencial. Barcelona, España: Herder
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.