Writing in the classroom as a learning tool. Research at universities
Main Article Content
Abstract
Objective: to establish whether writing is used intentionally as a teachinglearning tool in the classrooms of the Universities in Manizales and to identify writing strategies implemented in the classroom as well as possible curricular guidelines on the matter.
Methodology: a survey with closed-ended and open-ended questions and an interview with open-ended questions were administered to 200 professors from five universities of Manizales. The aim was to prove two hypotheses: a) Writing is not intentionally used as a teaching-learning tool in the university classroom b) Professors consider that writing should be taught in the subjects of literacy skills.
Results: the first hypothesis was confirmed by 99% of the answers, 198 out of 200 professors answered that they did not use writing intentionally and explicitly in order to underpin the teaching-learning process in the classroom. Although 8 professors answered that they use writing in the classroom, they stated that they do no not do it with the conscious and explicit purpose of learning and that they do not communicate
it openly in class. Hypothesis B was not confirmed. Only 2% of professors said that it is not necessary to practice writing in the classroom in disciplines different from literacy. The variable Transversality emerged in the answers of 98% of the professors to indicate the status that writing should have in the classroom.
Conclusions: professors are not trained to practice disciplinary writing in the classroom and curricula do not consider it. Teaching generally transmits and reproduces, i.e., it focuses more on the act of teaching that it is concerned with the student understanding and appropriation.
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
Writing practice, Writing as a teaching-learning tool, Writing and university classroom, Transversality.
Boyson-Bardies, B. (2007). ¿Qué es el lenguaje? México: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2006). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. España: Fondo de Cultura Económica.
Carlino, P. (2007). ¿Qué nos dicen las investigaciones sobre la escritura en la universidad? Cuadernos de psicopedagogía (4), 21-40. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja. Recuperado de: http://www.fvet.uba.ar/postgrado/especialidad/blb/Carlino_Que_nos_dicen_las_investigaciones_internacionales_Cuad_Pedag_07.pdf.
Cassany, D. (Comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. España:Paidós.
Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Barcelona: Editorial Anagrama
Castronovo, A. y Mancovsky, V. (2010). La lectura y la escritura como procesos centrales de los aprendizajes disciplinares: la inclusión y la pertenencia a una comunidad de lectura específica. En A. Vásquez, M. C. Novo, I. Jakob y L. Peliiza (Comps.). Lectura, escritura y aprendizaje disciplinar (pp. 819-828). Argentina: Universidad Nacional Río Cuarto. Recuperado de: http://www.unrc.edu.ar/unrc/comunicacion/editorial/repositorio/978-987-688-007-7.pdf
Cisneros, M. y Vega, V. (2011). En busca de la calidad educativa a partir de procesos de lectura y escritura. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Cisneros, Olave y Rojas (2013). Alfabetización académica y lectura inferencial. Bogotá, Colombia: ECOE Ediciones
Creme, P. y Lea M. (2000). Escribir en la Universidad. Barcelona: Gedisa Editorial
García, R. (2010). Leer y escribir para aprender o cómo se lee y escribe en el aula de la escuela secundaria. En A. Vásquez et al. (Comps.). Lectura, escritura y aprendizaje disciplinar (pp. 285-292). Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Mar del Plata. Recuperado de: http://www.unrc.edu.ar/unrc/comunicacion/editorial/repositorio/978-987-688-007-7.pdf.
Hernández, J. A. (2005). El arte de escribir. España: Ariel.
Hernández, M. L., Castañeda, L. M., Gómez, B. E. y Domínguez, M. S. (2003).Lectoescritura en el aula. Universidad de Antioquia. Recuperado de: http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/bibliotecaSedesDependencias/unidadesAcademicas/FacultadEducacion/PresenciaInstitucional/Regionales/NodoLenguaje/Publicaciones/lecto_escritura_alma.pdf
López, G. S. y Arciniegas, E. (s. f.). Regulación de la escritura en el aula universitaria: la evaluación pedagógica. Recuperado de: http://ascun-redlees.org/2012/wp-content/uploads/2012/10/23-Ponencia20JUNIO2012%C3%BAltima.pdf
Niño, V. M. (2006). Competencias en la comunicación. Hacia las prácticas del discurso.Bogotá: Ecoe Ediciones
Miró, J. (s. f.). Aprendizaje a través de la escritura. Recuperado de: http://bioinfo.
Moyano, E. (2010). Escritura académica a lo largo de la carrera: Un programa institucional. Revista Signos 43(74), 465-488. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=157016715004
Ong, W. J. (1994). Oralidad y escritura. Tecnología de las palabras. Colombia: Fondode Cultura Económica.
Ortega, A. y Torres, S. (1994). Consideraciones metodológicas de la producción escrita en el aula de español como lengua extranjera. ASELE. Actas (IV), 301-312. Centro Virtual Cervantes. Recuperado de: http://cvc.cervantes. es/ensenanza/biblioteca_ele/asele/pdf/04/04_0301.pdf
Polo, N., Bustamante, A. L. y Avendaño, A. (2011). Una experiencia con escritura predisciplinar. Universidad Sergio Arboleda de Santa Marta. Recuperado de: http://es.scribd.com/doc/61936621/Una-Experiencia-Con-Escritura-Unesco
Rojas, G. y Jiménez, H. (diciembre, 2012). La educación superior desde la lecturay la escritura. Amaz. Inves. 3(1), 19-35. Recuperado de: https://www.google.com.co/?gws_rd=cr&ei=_glTUryIGZPE9gSs6IHABw#q=Los+estudios+sobre+escritura+en+la+universidad%3A+Rese%C3%B1a+para+una+l%C3%ADnea+de+investigaci%C3%B3n+incipiente
Sánchez, A. (2011). Manual de redacción académica e investigativa: cómo escribir,
evaluar y publicar artículos. Medellín: Fundación Universitaria Católica del Norte.
Valery, O. (2000). Reflexiones sobre la escritura a partir de Vigostky. Revista Educere 3(9), 38-43. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630908
Zuluaga, R. D. (2008). 300 estrategias de animación a la lectura. Manizales, Colombia: Editorial Manigraf.
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.