The young working population in the rural uruguayan labor market: year 2000
Main Article Content
Abstract
Objective: To analyze the main features and trends of non-agricultural occupations in rural Uruguay using employment characteristics from the past five years.
Methodology: A quantitative approach was employed with the aim of discussing conceptual tools with respect to transformations in production, the restructuring of the capitalist production process and its impact on rural areas. The Continuous Household Surveys from 2007 to 2010 and the National Household Survey of 2006, produced by the Comprehensive National Institute of Statistics, were used as secondary data sources.
Results: The data showed different trends in the processes of emergence and consolidation of non- gricultural occupations in different rural areas, which allowed this social process to be interpreted as heterogeneous.
Conclusions: The implementation of the proposed conceptual approach would not have the same degree of validity for the rural areas of Uruguay given the different socio-productive dynamics that generate a heterogeneous distribution of non-agricultural occupations in the regional labor markets.
How to Cite
Downloads
Metrics
Article Details
Youth, non-agricultural employment, non-agricultural occupations, rural area, rural development.
Brito, F. (2000). “Nova ruralidade” e o conflito entre os aspectos econômicos e sócio-ambientais na criação de unidades de conservação. Rio de Janeiro – Brasil. Ponencia presentada en el X Congreso Mundial de Sociología Rural, 30 de julio al 5 de agosto 2000.
Díez, R. (1989). La estructura ocupacional y los jóvenes en Uruguay. Montevideo: Cepal.
Durston, J. (1998). Juventud y Desarrollo Rural: marco conceptual y contextual. En Serie Políticas Sociales (Chile: CEPAL-Naciones Unidas) N° 28.
Encuesta de Hogares Rurales 2000 (2001). MGAP-OPYPA, Montevideo. Fuller, A. (1990). From Part Time Farming to Pluriativity: a decade of change in rural Europe. Journal of Rural Studies, London, 6, (4), 361-373.
Gómez, S. (2002) La “Nueva Ruralidad” ¿qué tan nueva? Chile: Universidad Austral de Chile.
Grammont, H. (2004). La nueva ruralidad en América Latina. México, D.F.: Revista Mexicana de Sociología (56). 279 – 300.
Kageyama, A. (1998). Pluriatividade e ruralidade: alguns aspectos metodológicos. Poços de Caldas – Minas Gerais. Ponencia presentada en el XXXVI Congresso Brasileiro de Economia e Sociologia Rural.
Katzman, R. (1989). Pobreza en el Uruguay. Medición y Análisis. FCU, SDCS. Ficha 294.
Lovesio, B. y Viscardi, N. (2003). Los estudios de la mujer y de los jóvenes en la construcción del conocimiento sociológico uruguayo. Revista de Ciencias Sociales, Departamento de Sociología, 16 (21), 79-109.
Piñeiro, D. (1997). Trabajadores rurales y flexibilidad laboral: el caso Uruguay. Ponencia presentada en el Seminario El empleo rural en tiempos de flexibilidad. Buenos Aires: UBA – PIETT.
Rama, G. (1989). La situación de la juventud y los problemas de su inserción en la sociedad. En: Políticas sociales en Uruguay. Educación y juventud. Instituto Nacional del Libro, OPS-CEPAL-PNUD. Montevideo, (pp. 100-144).
Riella, A.; Romero, J.; Tubío, M. (1999). Modernización agraria y empleo rural: un análisis de sus interrelaciones territoriales entre 1970 1990 (Ponencia). XXII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología (ALAS).
Riella, A. y Romero, J. (2003). Nueva ruralidad y empleo no agrícola en el Uruguay. In: Cuadernos del GESA 4 "Territorios y organización social de la agricultura". Argentina. Editorial La Colmena.
Rodríguez, E. (1985). La juventud como movimiento social. Elementos para el estudio del caso uruguayo. En Filgueira, Carlos (comp.) Movimientos Sociales en el Uruguay. Montevideo: CLACSO/CIESU/EBO.
Romero, J. (2008). Dinâmicas das Ocupações Não agrícolas em Territórios de Baixa Densidade Populacional no Uruguai e no Sul da Espanha. Tesis Doctoral, Universidad Federal Rio Grande do Sul.
Schneider, S. (2003). A Pluriatividade na Agricultura Familiar. Porto Alegre – Brasil: Editora UFRGS – Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural.
Solari, A. (1989). La educación preescolar básica y media. En Políticas sociales en Uruguay. Educación y juventud. Instituto Nacional del Libro, Montevideo. OPS-CEPAL-PNUD, (pp. 11-53).
Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.