Main Article Content

Mariana Beheran

Abstract

Objective: this paper aims at analyzing how the current economic crisis affects social, political and educational discourse and specific proposals on interculturality in the Spaniard and European context. It describes the possibility of the interculturality project in the educational discourse within the model of European citizenship being currently built. It also considers the possibility of building a real and effective racial mixture in society, as expressed in public speeches. This occurs in a society which tries to consolidate a structural defensive wall of mental, social, labor, economic, political and legal orders against diversity and difference. 

Methodology: most assumed conflicts of cultural difference should be approached from the perspective of conflicts of interests on wealth distribution, participation in power, distribution and participation conditions, beginning by the recovery of the situations inherited from discrimination and domination.

Results: at present, the intercultural project, especially in a crisis context, is useless, sterile, and no feasible because it lacks conditions. And this is not a responsibility of involved institutions and organizations, but of the political representatives, because this is not feasible without a budget.

Conclusions: the key is avoiding the anchorage of citizens in an official citizenship status by birth or by naturalization. This kind of identity highlights the inability of the liberal proposal to overcome ethnocultural roots of the assumed Republican model of citizenship.

How to Cite

Beheran, M. (2016). Treatments to the immigrant population in middleschools of Buenos Aires. ÁNFORA, 19(32), 49–68. https://doi.org/10.30854/anf.v19.n32.2012.69

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

migration, racism, public policies of migration, school policies against migrants, cultural integration, Spain.

References
Abramowski, A. (2010). Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Buenos Aires: Paidós.

Benencia, R. (2003). La inmigración limítrofe. En Devoto, F. Historia de la Inmigración en la Argentina (pp. 433- 484). Buenos Aires: Editorial Sudamericana

Devoto, F. (2003). Historia de la Inmigración en la Argentina. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

Díez, M. y Novaro, G. (2009). ¿Una inclusión silenciosa o las sutiles formas de la discriminación? Discriminación. Buenos Aires: Asociación por los Derechos Civiles y Editores del Puerto. En prensa.

Dussel, I. (2009). La escuela media y la producción de la desigualdad: continuidades y rupturas. En Tiramonti, G. y Montes, N. (Comp.) La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 38- 52). Buenos Aires: Manantial, FLACSO.

Grimson, A. (2006). Nuevas xenofobias, nuevas políticas étnicas en la Argentina. En Grimson, A. y Jelin, E. (Comp.) Migraciones regionales hacia la Argentina. Diferencia, desigualdad y derechos (pp. 69- 97). Buenos Aires: Prometeo Libros.

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Editorial Norma.

Juliano, D. (1993). Las minorías étnicas en Argentina. La autoreproducción social y el tratamiento escolar de la diferencia (1880- 1980). Memoria de Investigación.

Neufeld, M. y Thisted, J. (Comp.) (1999). De eso no se habla... los usos de la diversidad sociocultural en la escuela. Buenos Aires: Eudeba.

Nobile, M. (2006). La discriminación de los inmigrantes en la escuela media. Un análisis de los discursos, las prácticas y los condicionantes legales. Buenos Aires: CLACSO.

Novaro, G. (2010). Niños migrantes y escuela: ¿Identidades y saberes en disputa? En Novaro, G. (Coord.) La interculturalidad en debate. Experiencias formativas y procesos de identificación en niños indígenas y migrantes (pp. 179- 203). Buenos Aires: Editorial Biblos

Novick, S. (1997). Políticas migratorias en la Argentina. En Oteiza, E. Novick, S. y Aruj, R. (Comp.) Inmigración y Discriminación. Políticas y Discursos (pp. 83-165). Buenos Aires: Grupo Editor Universitario.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Tiramonti, G. (2009). Una aproximación a la dinámica de la fragmentación del sistema educativo argentino. Especificaciones teóricas y empíricas. En Tiramonti, G. y Montes, N. (Comp.) La escuela media en debate. Problemas actuales y perspectivas desde la investigación (pp. 25 – 38). Buenos Aires: Manantial – FLACSO.

Unidad de Gestión de Intervención Social –UGIS– (2007). Relevamiento Poblacional. según Lugar de Nacimiento. Buenos Aires.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.