Main Article Content

Óscar Julián Cuesta Moreno

Abstract

Objective: to characterize the history of the radio stations LAUD of the Francisco José de Caldas University and the UN Radio of the National University of Colombia located in Bogotá.

Methodology: case studies were conducted through an institutional documentation analysis and an analysis of semi structured interviews with radio station employees.

Results: both radio stations were born thanks to projects developed by individual interests rather than by institutional initiatives. The current legal framework for broadcasting is a major constraint for getting sustainability resources to these radio stations. Similarly, it was observed that both radio stations were born to broadcast the university activities to general public.

Conclusions: two characteristics of the radio stations function can be highlighted. On the one hand, it is spreading the university activities (to display research, academic life, social outreach, etc.), working as a bridge between society and the institution, and, on the other hand, producing and disseminating cultural and educational programs.

How to Cite

Cuesta Moreno, Óscar J. (2016). University Radio History: Case Studies from the LAUD and the UN Radio Stations. ÁNFORA, 20(34), 97–116. https://doi.org/10.30854/anf.v20.n34.2013.60

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

University radio, broadcasting, radio history.

References
Alcaldía de Bogotá (2006). Emisora del Distrito cumple 6 años de estar al aire. Bogotá: Alcaldía de Bogotá.

Alcaldía de Bogotá (2004). Los cuatro años de LAUD 90.4 F.M Estéreo. Bogotá: Alcaldía de Bogotá.

Decreto 2805 (2008). Diario Oficial No. 47. 067 de 31 de julio.

Distrito Capital Radio (2010). Concierto de diez años de verdadera alternativa de LAUD. Bogotá: Alcaldía de Bogotá.

PUJ (2009). Estudio de audiencias a estudiantes de la Pontificia universidad Javeriana en relación a la emisora Javeriana Estéreo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Gaviria (2007). La radio universitaria en Colombia. Revista 91.9 La revista que suena, (24) 9-11.

IESALC y ASCUN (2004). Medios de comunicación universitarios en Colombia. Situación actual y perspectivas. Bogotá:

Asociación Colombiana de Universidades (2002). La 98.5 FM Una radio de 15 años. UN Periódico No. 9820 06

La radio en la Universidad Javeriana (1998). El Hilo de Ariadna 2.

La radio universitaria: Como servicio público para una ciudadanía democrática-2011La CoruñaNetbiblo

LAUD (2012). Quiénes somos. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

MdeC (2003). Lectura de Parrillas Emisoras AM y FM. Bucaramanga: Ministerio de Cultura.

Libros y Letras (2010). La emisora Distrital Francisco José de Caldas celebra sus 10 años. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldad.

UN (2007). Resolución 334. Bogotá: Universidad Nacional.

UN Periódico (2010). UN Radio (98.5 FM) se consolida entre los líderes de opinión. UN periódico.

UN RADIO 95.9 FM (2007). 91.9 La revista que suena (24), Noviembre 23.

Universia (2006). LAUD 90.4 FM: seis años colocando a Latinoamérica en su corazón.

Universia (2007). Modernización en la Nacional: la señal de UN Radio se volverá digital.

Universia (2006). UN Radio celebra sus 15 años cargada de música.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.