Main Article Content

Natalia Soledad Fernández

Abstract

Objective: to understand the participation of young people in the Scouts de Argentina Asociación Civil (SAAC) in order to focus on constructions of youth, democratic practices and generational bonds between youth and adults.

Methodology: this qualitative and descriptive study used participant observation, in-depth interviews and log file nalysis. Intensive field work, visits to Scouting groups and Scouts events in the metropolitan Area of Buenos Aires, Argentina were performed.

Results: youth is associated with the possibility of transforming the present time and the orientation towards the future in the SAAC. Democratic practices are capitalized by its members to make decisions about suitable features for the institution and the local community. The pressure identiked in the intergenerational youth / adult bonds mean the articulation between generations that are heirs of the founding of Argentine scouting and the new generations of young people and adults formed between 1980 and 2000. The current validity of Argentine Catholic Scouting demonstrates a constant transformation of its institutional structures, a complex organization of involved actors and institutional conkgurations on youth.

Conclusions: the democratic practices implemented in the SAAC allowed to review institutional deknitions of the youths and to expand its fiel d of action. Thus, it is pertinent to adopt a holistic perspective that reckons with coexistence and interaction (conflictive, conciliatory and negotiating) between the different generations of scouts and that leads to account for the complexity, continuities and transformations brought about by an institution inhabited by young people and adults.

How to Cite

Soledad Fernández, N. (2018). Youth Constructions, Democratic Practices and Intergenerational Bonds in Contemporary Catholic Scouting in Argentina. ÁNFORA, 25(44), 177–204. https://doi.org/10.30854/anf.v25.n44.2018.461

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Youth, Youth movement, Catholicity, Catholics in Argentina

References
Alvarado, S., Posada, J. y Gaviria, D. (2009). Contextualización teórica al tema delas juventudes: una mirada desde las ciencias sociales de la juventud. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7(1), 83-102.

Bisso, A. (2014). “Scouts sin scoutismo”. Los artículos de Ángel M. Giménez y la posición de los socialistas argentinos frente a la institucionalización estatal del escultismo. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=-d&c=eventos&d=Jev4736

Blanco, J. (2011). Las distintas juventudes de la Iglesia en Argentina a mediados del siglo XX. Los casos de la Juventud de Acción Católica y la Juventud Obrera Católica. Letras Históricas, (4), 139-160.

Bonvillani, A, Palermo, A., Vázquez, M. y Vommaro, P. (2008). Juventud y política en la Argentina (1968-2008). Hacia la construcción de un estado del arte. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 44-73.

Bonvillani, A. (2017).Sentidos políticos del estar juntos: jóvenes, grupalidades, politicidad. De Prácticas y discursos, 5(7), 1-22.

Bottinelli, L. (2001). La JOC. El retorno de Cristo obrero. En R. Di Stéfano y F. Mallimaci (Comps.). Religión e imaginario social (pp. 242-269). Buenos Aires : Manantial.

Bourdieu, P. (1990). La juventud no es más que una palabra. En Sociología y cultura (pp. 163-173). México: Grijalbo.

Braslavsky, C. (1986). La juventud argentina: Informe de situación. Buenos Aires: CEAL.

Carta de los Scouts de Argentina en Proyecto Educativo de Scouts de Argentina. Recuperado de http://www.scouts.org.ar/Dirigentes/Biblioteca/doc_download/106-proyecto-educativo-de-scouts-de-argentina

Cammarota, A. y Ramacciotti, K. (2017). Scoutismo católico en Argentina (1940-1960). Varia Historia, 33(63), 779-806.

Catoggio, M. S. (2016). Los desaparecidos de la Iglesia. El clero contestatario frente a la dictadura. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Chaves, M. (2009). Investigaciones sobre juventudes en la Argentina: estado del arte en ciencias sociales 1983-2006. Papeles de Trabajo. Revista electrónica del Instituto de Altos Estudios Sociales de la Universidad Nacional General San Martín, (5), 1-111.

Donatello, L. M. (2010). Catolicismo y Montoneros: religión, política y desencanto. Ediciones Manantial.

Dominella, V. (2010). Espacios y prácticas de la militancia católica en Bahía Blanca (Argentina) a fines de los ‘60 y principios de los ‘70. Revista Ánfora, 17(29), 29-44.

Estatuto Scouts de Argentina (1998). Resolución Nro. 999/98, 24/09/1998. Fora, M. E. (2002). Adolescentes y catolicismo. Los grupos juveniles en la ciudad de La Plata. Aproximación al estudio de la identidad religiosa. Gazeta de Antropología, (18).

Giménez, V. (2017). Católicos militantes: Sujeto, comunidad e institución en la Argentina. Buenos Aires : Eudeba.

Hart, R. (1992). Children’s participation: from tokenism to citizenship. UNICEF.

Hart, J., Newman, J., Ackermann, L. y Fenny, T. (2004). Children Changing Their World: understanding and evaluating children's participation in development. UK: Plan International.

Hart, S. (2009). The “problem” with youth: young people, citizenship and the community. Citizenship Studies, 13(6), 641-657.

Heller, K., Price, R., Reinhartz, S., Riger, S., Wandersman, A. y D'Aunno, T. (1984). Psychology and community change: Challenges of the future. California: Brooks/Cole.

Krauskopf, D. (1998). Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes. En Participación y Desarrollo Social en la Adolescencia. Costa Rica: Fondo de Población de Naciones Unidas.

Krauskopf, D. (2000). Dimensiones críticas en la participación social de las juventudes. En S. Balardini (Coord.), La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo (pp. 119-134). Buenos Aires: CLACSO-ASDI.

Mallimaci, F. (2000). Catolicismo y liberalismo: las etapas del enfrentamiento por la definición de la modernidad religiosa en América Latina. Sociedad y Religión, 20/21, 25-54.

Mallimaci, F. (2015). El mito de la Argentina laica. Catolicismo, política y Estado. Buenos Aires: Editorial Capital Intelectual.

Manresa, M. y García, B. (2003). La renovación del método educativo en las asociaciones juveniles católicas en los años sesenta del siglo XX. Historia de la educación, (22-23), 123-138.

Martín, E. (2009). Clases de edad/Generaciones. En R. Reyes (Dir.), Diccionario de Ciencias Sociales. Terminología Científico-Social. Madrid: Editorial Plaza y Valdés.

Mayer, L. (2007). Juventud y legitimidad política: cómo piensan los más jóvenes. Ponencia Primera Reunión Nacional de Investigadores sobre juventud, La Plata.

Méndez, L. (2013). Flor de Lis. Scoutismo y cultura física en clave femenina: 1910-1930. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3288/ev.3288.pdf

Ministerio de Justicia y Derechos Humanos. Información Legislativa. CABA. Argentina. Recuperado de http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/0-4999/456/norma.htm
Mosqueira, M. (2014) “Santa rebeldía”. Construcciones de juventud en comunidades entecostales del Área Metropolitana de Buenos Aires. (Tesis de Doctorado, inédita). Facultad de Ciencias Sociales. UBA.

Núñez, P. (2003). Aportes para un nuevo diseño de políticas de juventud: La participación, el capital social y las diferentes estrategias de grupos de jóvenes. Serie Políticas Sociales, (74).

OIJ-CEPAL (2004). La juventud en Iberoamérica. Tendencias y urgencias. Hopenhayn, M. (Coord.). Santiago de Chile: OIJ-CEPAL.

Poulat, E. (1981). Le catholicisme sous observation. París: le Centurion. Reguillo, R. (2000). Emergencia de culturas juveniles. Estrategias del desencanto. Buenos Aires: Norma.

SAAC. (2004). Directorio de Pastoral Scout Católica. Normas 1. Buenos Aires, Argentina:

Conferencia Episcopal Argentina. Oficina del Libro. SAAC. (2007). Política Religiosa de Scouts de Argentina. Asociación Civil.

SAAC. (2010a). Documento específico de participación juvenil. Una herramienta de Participación Juvenil en la Comunidad. Dirección de Juventud.

SAAC. (2010b). Política de participación juvenil en la toma de decisiones.

SAAC. (2010c). El Foro de Jóvenes. Una herramienta de participación juvenil. Dirección de Juventud.

SAAC. (2011). Comisión Pastoral Scout Católica. Animación Orgánica. Material didáctico.

SAAC (2016a). Foro de Jóvenes. Documento de la Dirección de Juventud.

SAAC. (2016b). Lineamientos Anuales de Foros de Jóvenes. Dirección de Juventud.

Scharagrodsky, P. (2008). El Scultismo en la Educación Física Bonaerense Argentina o acerca del buen encauzamiento varonil (1914-1916). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 29(3), 155-171.

Scharagrodsky, P. (2009). En el nombre del Padre, del Hijo y del Espíritu Gimnástico: prácticas corporales, masculinidades y religiosidad en los Exploradores de Don Bosco en la Argentina de principios de siglo XX. Educar em Revista, (33), 57-74.

Scharagrodsky, P. y Cornelis, S. M. (2013). Modelar la masculinidadcristiana: prácticas corporales en los Exploradores Argentinos de Don Bosco (primera mitad del siglo XX). En A. M. Rodríguez (Comp.). Estudios de historia religiosa argentina (pp. 119-146). Rosario: Prohistoria.

Schon, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos: Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Madrid, España: Ministerio de Educación y Ciencia.

Sidicaro, R. y Tenti, E. (Comp.). (1998). La argentina de los jóvenes. Buenos Aires: Losada/UNICEF.

Tenti, E. (1998). Visiones sobre la política. En E. Tentiy R. Sidicaro (comp). La Argentina de los jóvenes. Entre la indiferencia y la indignación. Buenos Aires: UNICEF- Losada.

Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación social. Buenos Aires: Paidós.

Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.

Velasco H. y Díaz de Rada, A. (1997). La lógica de la investigación etnográfica. Madrid: Trotta.

Vommaro, P. (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina: tendencias, conflictos y desafíos. CABA: GEU.
Section
Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.