Main Article Content

Paula Andrea Agudelo Palacio Yigan Alexandra Duarte Sepúlveda Manuela Gutiérrez Botero

Abstract

Objective: to identify the meanings given by young people to the places they inhabit and the way they interpret the significance of their ancestors, by reading architectural forms.

Methodology: from the method of Research Action, a qualitative methodology, the Pedagogical Journal and the Student's Journal were used as instruments in order to collect, compare and select information. Photographs and films were also used to detect elements that were not able to be detected in written records: body gestures and postures. The architectural structure was added as a reading text through its vertical or horizontal layout, size, color and ornaments that constitute as elements of reading. 

Results: it was found that young people interpret the architectural object through their experiences and their affective relationships; they assume it as an intimate place which allows them to free themselves from the masks they use outside and recognize it as a refuge: their walls delimit space, isolate external conflicts and provide security. The shape, size and color of the architectural structure became a factor in interpreting the meanings of yesteryear, as well as being useful in understanding social customs. 

Conclusions: young people position a sense of escaping from the everyday in the places that they inhabit; a space where the reunion with the essence of the being is achieved.

How to Cite

Agudelo Palacio, P. A., Duarte Sepúlveda, Y. A., & Gutiérrez Botero, M. (2017). Architecture: A Network of Meanings that Reveal the Customs and Changes of a Society. ÁNFORA, 24(43), 109–136. https://doi.org/10.30854/anf.v24.n43.2017.360

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Architecture, Text, Reading, Significance

References
Agudelo, P. (2011). (Des)hilvanar el sentido/los juegos de Penélope. Una revisión del concepto imaginario y sus implicaciones sociales. Revista UNI_PLURI/VERSIDAD, 11(3).

Álvarez, A (marzo 13 de 2016). En 3 años vivirán en Sabaneta 10.000 personas. El colombiano.

Arias, M. (2013). La arquitectura escolar como espacio sociofísico formativo: una mirada desde los/as estudiantes (Tesis de Maestría). Facultad de ciencias sociales Universidad de Chile. Santiago de Chile.

Arribas, S. (2008). Cornelius Castoriadis y el Imaginario Político. Revista Foro Interno: anuario de teoría política, (8), 105-132. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/FOIN/article/viewFile/FOIN0808110105A/7870

Calderón, D., David, J. (2013). Las artes plásticas y la representación escénica, una estrategia didáctica para la enseñanza de la literatura infantil. (Tesis de pregrado). Facultad de educación Universidad de Antioquia. Medellín Colombia.

Calvino, I. (1999). Las Ciudades Invisibles. Madrid, España: Ed. de la Maitorial S.A.

Carlino, P. (2005). La Educación. Documento de trabajo N 19. Escritura en la Investigación. Seminario Permanente de Investigación de la Maestría Escuela de Educación, Universidad de San Andrés.

Castoriadis, C. (1983) La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona, España: Tusquets Editores.

Eco, U. (1981) La estructura ausente. Barcelona, España. Editorial Lumen S. A.

Gonzales, N., Quesada, P. (2005). La enseñanza y aprendizaje de la Literatura en complicidad con las Artes Plásticas. Revista Pensamiento Actual, 5(6), 83-91. Recuperado de http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/pensamiento-actual/article/viewFile/6658/634

Heidegger, M. (1958). Arte y Poesía. México: Editorial Fondo de la Cultura Económica.

Jurado, J. (2003). Ciudad educadora. Aproximaciones contextuales y conceptuales. Estudios Pedagógicos (Valdivia), (29), 127-142. Recuperado de. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052003000100009

Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura Estudios sobre literatura y formación.
México: Fondo de Cultura económica.

López, N. (2009). El papel de las artes plásticas y escénicas en la enseñanza de la literatura. (Trabajo de pregrado). Facultad de educación. Universidad de Antioquía. Medellín, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias del lenguaje. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-116042_archivo_pdf1.pdf

Muñoz, O. (2003). Construcción narrativa en la historia oral. Bogotá, Colombia: Editorial Nómadas.

Schulz, C. (2008) El pensamiento de Heidegger sobre la arquitectura. Revista Discusiones filosóficas, 9(13) 93-110. Manizales Colombia. Recuperado: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-61272008000200006

Paniagua, E. y Roldan, J. (2015). La arquitectura y su significación existencial. Revista Signa, 24, 443-462. Universidad de Murcia, Universidad Católica San Antonio de Murcia.

Polar, R., Martín, J. (1999). El diario como instrumento para detectar problemas y hacer explícitas las concepciones. En El diario del profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Sevilla, España. Díada Editora S. L.

Sennet, R. (1997). Carne y Piedra. El cuerpo y la ciudad en la civilización occidental. Madrid, España: Alianza Editorial.

Vásquez, F. (2008). La escritura y su utilidad en la docencia. Revista Actualidades Pedagógicas, (51), 101-114. Recuperado de: https://revistas.lasalle.edu.co/index.php/ap/article/viewFile/1354/1238
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.