Main Article Content

Jahir Rodríguez Rodríguez

Abstract

The construction of a pedagogical project of the Educating City upon the frame of globalization processes of democracy, constitutes a great challenge for citizen participation, and consequently, a dare to the education actions, understanding by an educating act as a political and ethical act that opens doors to knowledge and the construction of a new and active citizenship committed to the urban project in its own city.

The pedagogical act of learning-teaching process of the city constitutes an interdisciplinary process where the knowing of the knowledge object and the didactic principles that give direction the scientific, critical and reflexive appropriation of the city converge in their many complex processes such as historical, socio-economic, political, cultural, ethical among other aspects.

It is essential to feed participation along with the formation process of human beings. We need to feed it since the childhood. That participation must be learned and fed, otherwise it can get lost. Once it is lost, depression takes place and leads to a state where democratic participation is impossible.

However, the participation has another very important connotation for cities development which becomes in an irreplaceable technical instrument when dealing with method conceptions or forms of planning whose expressions are different kinds of plans that are available for city planning experts nowadays. Currently, a planning process lacking participation is considered hardly sustainable and unfeasible.

To sum up, the social existence of human beings can only be perpetuating through the continuous perfecting of their social conscience. Education plays a significant role in the previous idea because its efficiency is directly proportional to the achievement of reflexive subjects committed with their social and cultural surroundings. When transmitting the fundamental features of culture, all educative projects can also be called political acts.

How to Cite

Rodríguez Rodríguez, J. (2017). The participation as an educating and a constructive act of the educating city. ÁNFORA, 14(23), 77–109. https://doi.org/10.30854/anf.v14.n23.2007.197

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Education, Democracy, Participation, Action, Educating City, Emancipation, Pedagogy, Educate, Pedagogy in the City, School

References
ARENDT, Hannah. La Condición Humana. Paidós. Barcelona. 1993.

______________ . Los orígenes del totalitarismo, Madrid, Taurus, 1976.
______________ . ¿Qué es la política? Barcelona. 1987.

LARRAURI, Maite, La Libertad, según Hannah Arendt. Valencia, Tándem Ediciones, 2001

BRESSER, Luís Carlos. Entre el Estado y el mercado: lo público no estatal, en lo público no estatal en la reforma del Estado. CLAD-Paidós, Argentina, 1998.

BOBBIO, Norberto. Diccionario de Política. Editora Universidad de Brasilia, Brasilia, 1986.

COLOM CAÑELLAS, Antonio J. La Pedagogía Urbana, Marco Conceptual de la Ciudad Educadora. En: La Ciudad Educadora. Barcelona. 1990.

CASTORIADIS, Cornelius. La democracia como procedimiento y como régimen. Madrid. 1996.

Declaración del Primer Encuentro Internacional de Ciudades Educadoras. Barcelona. 1990

DEBRAY, Régis. Transmitir. Ediciones Manantial, Argentina, 1997.

DIETZ, Mary. El contexto es lo que cuenta. Buenos Aires.1987.
FAURE, Edgar. Aprender a ser. UNESCO. Madrid. l973.

FREIRE, Paulo. Política y educación. Santiago de Chile. 1990.

FRIGERIO, Graciela y DIKER, Gabriela. Educar ese acto político. Estante Editorial, Buenos Aires, 2005.

GIROUX, Henry. Los profesores como intelectuales. Paidós. Barcelona, 1990.

GENNARI, Mario. Semántica de la ciudad y educación. Pedagogía de la ciudad. Herder. Barcelona. 1995.

GANTIVA SILVA, Jorge. Un ensayo sobre Gramsci. Ed. Magisterio. Bogotá. 1998.

GALEANO, Eduardo. Patas Arriba. La escuela del mundo al revés. TM Editores. Bogotá. 1998.

GARCIA MARQUEZ, Gabriel. Por un país al alcance de los niños. Proclama. Papiro. Pereira. 2000

HABERMAS, Jürgen. El nexo interno entre estado de derechos y democracia. Bogotá. 1997.

_________________. Teoría de la acción comunicativa, Buenos Aires, 1989.

HOYOS ZULUAGA, Gustavo Alberto. Conversaciones sobre el proceso de Planeación y Presupuesto Participativo. Entrevista. Manizales, marzo de 2005.

JELIN, Elizabeth. ¿Cómo construir democracia? Una visión desde abajo. Caracas. 1995

MARION YOUNG, Iris. Inclusión y democracia. San José de Costa Rica. 2000.

MARINA TORRES, José Antonio. La conspiración educativa. Navarra. 2005

MEDINA GALLEGO, Carlos, Caja de Herramientas para transformar la escuela. Quito Editores. Bogotá, 1996.

MOLAS BATLLORI, Isidre. La ciudad y la ciudadanía democrática. Una perspectiva política. En: La Ciudad Educadora. Barcelona. 1990.

MORIN, Edgar. Enseñar democracia. Madrid. 2005.

TAYLOR, Charles. Argumentos filosóficos: ensayos sobre el conocimiento, el lenguaje y la modernidad. Editorial Paidós, Barcelona. 1994.

TORO, Bernardo. Los siete aprendizajes básicos para la convivencia social. Bogotá. 1994.

TOURAINE, Alían. Carta a los Socialistas. Lisboa, 1996.

TIZIO, Hebe. La categoría de inadaptación social. En: PETRUS, Antonio. Pedagogía Social. Barcelona, Ariel, 1997

RAMÍREZ CARDONA, Néstor Eugenio. Entrevista. Manizales, 2005.

RODRIGUEZ RODRIGUEZ, Jahir. EL PRESUPUESTO PARTICIPATIVO EN MANIZALES: Un aprendizaje en la construcción de la ciudadanía.

Revista ANFORA. Universidad Autónoma de Manizales. No. 19. 2006.

SAVATER, Fernando, La tarea del héroe. Editorial Destino, México, 1994.

ZULETA, Estanislao. Educación y Democracia, un campo de combate. Corporación Tercer Milenio. Bogotá 1995.
Section
Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.