Main Article Content

Ricardo Arrubla Sánchez

Abstract

Objetive: to identify the types of exclusion in the cognitive referents that are represented through language in social relations and their concordance with the semantics of violence and the management of irrational emotions.

Methodology: qualitative - deductive study with a documentary method and recording of speech acts to identify the semantic and lexical categories articulated to the main axis: exclusion, discrimination and other forms of verbal violence.

Results: the existence of selective structures in the language was identified. These structures have been managed as a cultural fact and are present in semantic and pragmatic forms, such as: the management of apparent duals, the use of diminutives or adjectives, the camouflage of distorted cognitions and the dissymmetry in speeches.

Conclusions: it is concluded that selective structures rooted in the language are expressed through the stories and metaphors that individuals and communities build to represent themselves and speak in their daily lives. Its logical construction acts as a defense mechanism in a violent context that confirms those forms of expression and impedes to incorporate a thought that leads to more human relationships of equality and tolerance.

How to Cite

Arrubla Sánchez, R. (2016). Stories and metaphors in the cognitive structure of the social exclusion. ÁNFORA, 22(39), 203–229. https://doi.org/10.30854/anf.v22.n39.2015.18

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Metaphors, Metacognition, Culture, Transformation, Violence, Thought.

References
Abellán, J.L. (1994): Una cultura para la paz. Ideas para el siglo XXI. Ed. Libertarias, Madrid.

Atkfnson, R. C., y Shiffrin, R.M. (1968). Human memory: A proposed system and its control processes. En K.W. Spence y J. T. Spence (Eds.). The psychology of learning and motivation. New York: Academic Press.

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. México: Trillas.

Baddeley, A. y Hitch, G. (1974). Working memory. In G.A. Bower. En K.W. Spence y J. T. Spence (Eds.). The psychology of learning and motivation. New York: Academic Press (pp. 47- 89). New York: Academic Press.

Baddeley, A. D. y Lieberman, K. (1980). Spatial working memory. En R. S. Nickerson (Ed.). Attention and performance VIII (pp. 521–539). Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Bandura, A. (1987): Pensamiento y Acción. Fundamentos sociales, Barcelona, Martínez Roca.

Beck, J. (2000). Terapia cognitiva: conceptos básicos y profundiación . Madrid: Gedisa.

Bilbeny, N. (1997): La revolución en la ética. Anagrama, Barcelona.

Burr, Viven. (2002). Psicología Discursiva. En The Person in Social Psychology (cap. 5). Psychology Press, United Kingdom,

Bilfltleley, A. D. (1976). The psychology of memory. New York: Hamer and Row.

Broadbent, D. E. (1983). Percepción y comunicación. Madrid, España: Debate.

Charaudeau, P. (2011). Las emociones como efecto de discurso. Revista Estudios de Comunicación y Política. Universidad Autónoma Metropolitana.

Corbett, J. (1999). Special needs and clients rights: the changing social and political context of special educational research. British Journal of special education (378- 389).

Cortina, A. (2000). Aporofobia. El País.

Coste, D. et al (1976). Un niveau - seuil. Strasbourg: Conseil de L'Europe.
Chomsky, N. (1968). Language and mind. New York. Harcourt Brace and World.

Chomsky, N. (1988) Language and problems of Knowledge. Cambridge, Mass. The MIT Press.

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe de la Comisión Internacional para la Educación del siglo XXI. Santillana/UNESCO, Madrid.

Echeverría, R. (1994). Ontología del lenguaje. Ediciones pedagógicas chilenas.

Fraser, N. (1993). Repensar el ámbito público: una contribución a la crítica de la democracia realmente existente. Debate Feminista, (7), 23-57.

Fraser, N. (1997). Iustitia Interrupta. Reflexiones críticas desde la posición "postsocialista". Siglo de Hombre Editores, Universidad de los Andes.

Garrido, E., y Vega, M. (1993). Diferencias entre la percepción social de las conductas negativas morales e intelectuales. En I. Fernández e I. Martínez (Eds.). Epistemología y procesos psicosociales básicos. Sevilla: Eudema.

Gumperz, J. y Dell H. (1964). The ethnography of communication. American Antropologist, 66. (6), parte 2.

Geertz, C. (2009). La interpretación de las culturas. Editorial Gedisa. Barcelona. España.

Halliday, M.A. K, (1982). El lenguaje como semiótica social. México: Fondo de Cultura Económica.

Hymes, D. (1971). Competence and performance in linguistic theory. Acquisition of languages: Models and methods. Academic Press, (3), 23. Ed. Huxley and E. Ingram. New York:

Hymes, D. (1972). On communicative competence. En Pride, J.B. y J. Holmes (Eds.). Sociolinguistics (69-293). Londres: Penguin Books.
Lave, J. y Etienne W. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.

Jares, X. (2000): Educación y conflicto. Ed. Popular, Madrid.

José, M. C. (1998). Dimensiones simbólicas de la participación juvenil, la experiencia de dos grupos en Bogotá. Bogotá: Formación de investigadores: estudios sociales y propuestas de futuro.

Martín-Barbero, J. (2007). Reconfiguraciones de lo público y nuevas ciudadanías. En J. E. González (Ed.). Ciudadanía y Cultura (pp.11 - 37). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Martínez, M. (1995). La educación moral: una necesidad en las sociedades plurales y democráticas. Revista Iberoamericana de Educación, (7), 13-40.

Melucci, A. (1998). La experiencia individual y los temas globales en una sociedad planetaria. Madrid: Trotta.

Miller, G. A. (1956). The Magical Number Seven, Plus or Minus Two: Some Limits on Our Capacity for Processing Information. The Psychological Review, (63), 81-97.

Rizo y Romeu (2008). El habitus y la intersubjetividad como conceptos clave para la comprensión de las fronteras internas. Un acercamiento desde las propuestas teóricas de Bourdieu y Schütz. Frontera norte, 21(41). México.

Roland, B. (1980). En S/Z (pág. 3). México: Siglo XXI.

Rubio Carracedo, J. (1992): Ética constructiva y autonomía moral. Tecnos, Madrid.

Patrick, C. (2001). Las emociones como afecto de discurso. Revista Electrónica Estudios de Comunicación y Política. Universidad Autónoma Metropolitana.

Perez, A. (2008). Reggeatón: Manifestación artística de los marginados. The University of texas at San Antonio. Department of Modern Languages and Literatures.

Vergnaud, G. (1990). La teoría de los campos conceptuales. Université René Descartes, 10(2-3), 133 - 170.

Pole, D. (1982). El concepto de razón. En Dearden, R.F., Hirst, P.H., Peters, R.S. Educación y desarrollo de la razón. Formación del sentido crítico (pp. 149-173). Narcea, Madrid.

Salomon, G. (Ed.) (1993). Distributed Cognitions: Psychological and Educational Considerations, Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom.

Sánchez, C. (1993). Una mirada a la palabra desechable. El Espectador, No 544, 26 de septiembre, p.8. Bogotá.

Sperling, G. (1960). The information available in brief visual presentations. Psychological Monograpl~s, 74(11).

Searle, J. (1993). Actos de habla. México, Planeta Agostini.
Tarrow, S. (2004). El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. España: Alianza.

Viven, B. (2002). Psicología Discursiva. The Person in Social Psychology.

VV.AA. (2001): Educar desde y para la paz. Fund. Fernando Rielo, Madrid.

Zambrano, Mª (1994): Los peligros de la paz, Las palabras del regreso. Amaru Ed., Salamanca.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.