Main Article Content

José Blanes Jiménez

Abstract

The VIII International meeting of RIPPET analyzes the forms that an organization responds to the recent principal questions and challenges in the region. It focuses especially on two phenomena: the increasing growth of higher educational training programs and the increasing gaps between countries and institutions. Some of the questions are the following: “How can value be added to the quality of programs and academic opportunities?”, “How to meet the commitment to the community?”, “How to provide visibility to educational programs and professional training?”, and “How to organize learning communities in order to create cooperative spaces?” RIPPET, through the analysis of the institutional framework, adds value to programs based on criteria for cooperation and collaboration, which increases the resources of the institutions and programs comprising the network.

How to Cite

Blanes Jiménez, J. (2016). Rippet and contributions to knowledge and academic cooperation. The achievements between the meetings held in La Plata, Argentina and Manizales, Colombia. ÁNFORA, 16(26), 19–38. https://doi.org/10.30854/anf.v16.n26.2009.131

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Academic cooperation, quality, visibility, professional training, university and society dialog, territorial development, research and teaching.

References
Blanes, José, 2008. Desarrollo local y comunitario. Múltiples rutas para las comunidades de aprendizaje. Local and communitarian development. Multiple pathways for learning communities. Développement local et communautaire. Des multiples voies pour les communautés d'apprentissage. CEBEM , La Paz.

Brunner, J. J. (2005) Tendencias recientes de la educación superior a nivel internacional. http://mt.educarchile.cl

Gallicchio Enrique, 2002 a La construcción del desarrollo local en América Latina, Análisis de experiencias. Building local development in Latin America Experiences' análisis. Programa Alianzas Estratégicas para el Desarrollo Local en América Latina Program «Strategic Alliances for Local Development in Latin America». Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH), Asociación Latinoamericana de Organizaciones de Promoción (ALOP) Montevideo

Gacer, Global Alliance on Community Engaged Research. 2009 Educación Superior. Compromiso Comunitario y el Mundo Que Queremos. Resumen de políticas para la Conferencia Mundial sobre Educación Superior, 5 al 8 de julio de 2009.

Gallicchio Enrique, Ioanna GROTIUZ y Matilde SUÁREZ 2002 b. Redes Internacionales de Desarrollo Local en América Latina. Programa de Desarrollo Local – Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH). Montevideo, Uruguay.

Gil, Luciana y Obaya, Martín, Las redes universitarias en América Latina y el Caribe (primer borrador presentado a miembros Vertebralcue, abril 2009) Universidad de Bologna, Representación en Buenos Aires.

Guni, Global University Network for Innovation, 2009, : Educación superior en tiempos de cambio: Nuevas dinámicas para la responsabilidad social. Nuevas dinamicas para la responsabilidad social. Madrid. Barcelona. México. Ediciones Mundi Prensa, Madrid, 2009.

Pabón Balderas Edgar A. 2009 “Cursos cortos y experiencias de cooperación en postgrados conjuntos”. CEBEM. Bolivia. VII Encuentro de Postgrados Iberoamericanos sobre Desarrollo Regional y Políticas Territoriales, RIPPET, Universidad Autónoma de Manizales, Manizales – Colombia 5-8 de Agosto de 2009.

PIHE NETWORK, 2007, prácticas y tendencias para la internacionalización y la cooperación entre universidades de América Latina y Unión Europea.

Segrera, Francisco López, 2009 Educación superior internacional comparada (Escenarios, Temas y Problemas) Proyecto Vertebralcue, UNIBO, Buenos Aires
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.