Main Article Content

Lorena Verzero

Abstract

This paper is part of the doctoral thesis, “Thought and Action in Argentina in the ‘70s: The militant theater as the result of a socio-political process (University of Buenos Aires, 2009). The Latin Américan intellectuals’ growing conviction of the need to establish a new order of things fostered the creation of circulation spaces, dissemination and legitimation of revolutionary discourses and practices, both in artistic and political forms. In this paper, we analyze the performance of Latin Américan corridor of militant theater based on the reflection about two of the dilemmas inherent in its origin, development and extinction: the troubled construction of an identity common to the mainland, and the dialectics between “Latin Américan” and national characteristics.

How to Cite

Verzero, L. (2016). The Corridor of Militant Theater (1968-1974): Latin América, “Great Mainland” and National Characteristics1. ÁNFORA, 17(29), 15–28. https://doi.org/10.30854/anf.v17.n29.2010.105

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

Keywords

Identity construction, Militant theater, National/Latin Américan dialectics.

References
Alabarces, Pablo. 2005. “11 apuntes (once) para una sociología de la música popular en la Argentina”. Versión digital disponible en: Instituto de Historia, Universidad Pontificia Católica de Chile: http://www.hist.puc.cl/iaspm/baires/articulos/pabloalabarces.pdf. Fecha de consulta: 2 de agosto de 2008.

Buenaventura, Enrique. 1973-1974. “Nuestro trabajo”, en Primer Acto, nº 163-164, diciembre-enero: 36-39.

Geirola, Gustavo, 2000. Teatralidad y experiencia política en América Latina, Irvine: Ediciones de GESTOS. Gilman, Claudia. 2003. Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.

Libre Teatro Libre. 1973. Contratanto, en Primer Acto, nº 161, octubre: 51-61.

Ludmer, Josefina. 2000 [1988]. El género gauchesco. Un tratado sobre la patria.Buenos Aires: Perfil.

Monleón, José. 1971. “Documento del teatro latinoAméricano”, en Primer Acto, nº138, noviembre: 8-17.Grupo Libre Teatro Libre. 1978 [1975]. “Un movimiento teatral que se identifique en la práctica con los intereses de clase del proletariado”, en María Escudero y otros, El teatro latinoAméricano de creación colectiva. La Habana: Casa de las Américas: 297-312.

Pianca, Marina. 1990. El teatro de nuestra América: Un proyecto continental. 1959-1989. Minneapolis: Institute for the Study of Ideologies and Literature.

Said, Edward. 2006 [1978]. Orientalismo. Barcelona: De bolsillo. Aires. Inédita. Sarlo, Beatriz. 1988. Una modernidad periférica: Buenos Aires, 1920-1930. Buenos Aires: Nueva Visión.

Verzero, Lorena. 2006. “El teatro que se asume pueblo: Octubre y sus experiencias de intervención política”, en Actas de las Primeras Jornadas de Antropología Social del Centro Bonaerense, Publicación de la Facultad de Ciencias Sociales Olavarría -UNICEN y del Instituto de Investigaciones Antropológicas de Olavarría. Versión en CD-rom: Simposio nº 2: Antropología y Política: 1-9.

2007a. Entrevista personal a Piero De Benedictis, 14 de febrero, Buenos Aires. Inédita.

2007b. Entrevista personal a Lindor Bressán, 10 y 12 de octubre, Buenos Aires. Inédita.

2008. “El teatro como herramienta de campaña electoral: operaciones simbólicas en el segundo peronismo”, en Telondefondo. Revista de Teoría y Crítica Teatral, año 4, nº 7, julio: www.telondefondo.org. Última consulta: 20 de junio de 2009.

2009. Pensamiento y acción en la Argentina de los ’70: El teatro militante como emergente del proceso socio-político. Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aries. Inédita.

VV. AA. 1973. “Diez críticos latinoAméricanos hablan para P.A.”, en Primer Acto, nº 161, octubre: 30-44.
Section
Research Articles
License

Once the manuscript is approved, the authors should file and sign the Right Transfer Format.